„Požadavkům evropské i německé národní legislativy naše souprava vyhověla. V tuto chvíli jsou tedy soupravy dokončeny a připraveny k předání zákazníkovi. Momentálně očekáváme zahájení akceptační procedury, které bude trvat několik měsíců a zahrnuje mimo jiné i zkušební provoz vlaků,“ uvedl mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.

Bavorští cestující se nicméně musejí i nadále mačkat ve starších jednotkách InterCity, jízdní řád NIM Expressu je i pro rok 2020 na nich založen. „Všichni doufáme, že na začátku roku 2020 budou první vlaky Škoda použity mezi Augsburgem a Norimberkem a poté v průběhu roku 2020 převezmou mnichovsko-norimberský expres,“ sdělila už v prosinci deníku Zdopravy.cz mluvčí bavorského objednatele BEG (Bayerische Eisenbahngesellschaft) Agnieszka Urbanová.

Výrobce po řadě minulých odkladů už žádné přesnější termíny několik měsíců neuvádí. Klíčový je přitom schvalovací proces na německém drážním úřadě EBA (Eisenbahn-Bundesamt). Ten v prosinci pro německá média pouze konstatoval, že schvalovací proces „významně pokročil.“ 

Zakázka za 2,6 miliardy

Podle mluvčí Heike Schmidtové předložila Škoda potřebné dokumenty začátkem loňského roku. „Následně byla otevřena řada otázek týkajících se například konfigurace vlaku, technologie řízení a aerodynamiky. Žadatel následně dokumenty komplexně přepracoval a do listopadu 2019 je znovu zaslal,“ doplnila Schmidtová. Deník Zdopravy.cz proto poslal Škodě doplňující dotaz, zda výše uvedené vyjádření znamená definitivní úspěšné završení procesu u EBA. Odpověď zatím neobdržel.

Zakázka byla oznámená už v roce 2013, její hodnota přesahuje 2,6 miliardy korun. Interiér vozu se dělí na první a druhou třídu a nabídne i dětský oddíl. V soupravě je 676 míst k sezení, 37 míst pro kola a několik míst pro osoby se sníženou schopností pohybu. Kapacita na trati tak má vzrůst o 40 procent. Soupravy měly být původně dodány už v roce 2016.

Skládají se z řídícího vozu, koncového vozu, čtyř vložených vozů a lokomotivy řady Emil Zátopek 109E3. Jsou konstruovány pro maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu, budou ale provozovány rychlostí nejvýše 190 kilometrů za hodinu.

Zatím nebylo zveřejněno, zda (a jak vysoké) účtují Němci výrobci penále, dá se to ale předpokládat. Šéf dopravce DB Regio Bayern Hansrüdiger Fritz už na jaře sdělil, že Deutsche Bahn přijme pouze taková vozidla, „u nichž bude schválen provoz bez omezení a dalších požadavků.“ Tenkrát také ještě živil naději, že české vlaky dostane do poloviny prosince.

Podle německých médií jich část stojí ve staré údržbové hale DB Regio v Mnichově-Pasingu.