„Důvodem jsou měnová rizika spojená s českou korunou, která se ukazují především u tak finančně citlivého produktu, jako je vůz UP,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí koncernu VW Christoph Adomat.

Právě k projektu, který se v koncernových kruzích nazývá jako New small family, se upínaly naděje zaměstnanců vrchlabského závodu Škody Auto. Velkosériová výroba malého a levného vozu pro ně měla zajistit práci na řadu let dopředu. Znamenalo by to také modernizaci podniku a mnohamilionové investice do technologií. Rozhodnutí, že malé auto UP! se v Česku vyrábět nebude, proto řadu zaměstnanců Škody Auto šokovalo.

„Plánování ke stavbě konceptu New small family (vozu UP) zůstane po tomto rozhodnutí nedotčené,“ naznačil mluvčí Christoph Adomat, že VW dál s tímto autem počítá, neřekl ale, kde jinde by se mělo vyrábět.

„O tom, že koncernové představenstvo pozastavilo investice a odložilo i přidělení konceptu New small family (vozu UP!) pro závod Vrchlabí, mě v předvečer zasedání Světové koncernové rady (WKBR) v německém Kasselu informovali předseda představenstva Reinhard Jung a personální šéf Klaus Dierkes, kteří tam za mnou kvůli tomu přicestovali,“ uvedl předseda odborů KOVO ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.

Odbory: Koncern nesplnil slib

Odbory na jednání světové rady kritizovaly představenstvo VW za to, že dalo české vládě „vysoký příslib“ investic do vrchlabského závodu, který teď nesplní. Vláda na základě příslibu schválila mnohamilionové investice do infrastruktury především právě na Vrchlabsku. Tamní region přijde i o miliony určené do infrastruktury.

„Zaměstnanci firmy Škoda, zejména ve Vrchlabí, splnili všechny své úkoly, aby projekt malého vozu získali. Byli flexibilní, mají vysokou produktivitu práce a nabídli značný technický um i příznivé mzdové podmínky. Koncern ale svůj slib nesplnil,“ kritizuje Povšík.

Koncernové představenstvo zdůvodnilo pozastavení rozhodnutím české vlády nepřijmout evropskou měnu euro v reálně krátkém čase. Kvůli výkyvu kursu koruny vůči euru a dolaru by podle managerů Volkswagenu byly další investice v Česku nehospodárné.

„Velmi jsem tento argument rozporoval a neuznávám jej. Jediné, co jsem ochoten připustit, je to, že jsou volné kapacity v ostatních výrobních lokalitách, protože recese postihuje takřka všechny evropské i světové závody s výjimkou Jižní Ameriky,“ řekl Povšík.

Podle zástupců VW se ale nové malé auto musí prosadit na trhu ve výjimečně tvrdé cenové konkurenci rozvojových zemí a zároveň zůstat v eurozóně dlouhodobě kalkulovatelným produktem.

To však neznamená, že by se měl pobočný závod Škody Auto zavřít. „Stále počítáme s výrobou ve Vrchlabí, pracuje tam výborná skupina zaměstnanců a počítáme, že i do budoucna to bude pevná součást našeho koncernu. Důvodem nepřidělení vozu nejsou ani vybavení závodu ani zaměstnanci,“ řekl mluvčí.

Odboráři tvrdí, že se koncernové představenstvo zavázalo před grémiem Světové rady, že závod Vrchlabí je nadále perspektivní a bude za každou cenu zachována stávající úroveň zaměstnanosti.

Zaměstnanci mají strach

Nyní se ve Vrchlabí vyrábí starší model Octavie Tour i novější verze Škody Octavia. Zaměstnanci se ale obávají, co nastane, až se starší model přestane vyrábět.

„Opravdu mám strach, máme hypotéku. Tohle se nemělo stát, mám zkažené Vánoce, nebude se utrácet za dárky, nikdo neví, co bude. Trochu naděje mi dává, že jsem v odborech, snad pomůže, když se za nás postaví,“ svěřil se včera s obavami Deníku jeden ze zaměstnanců ve Vrchlabí, ale odmítl sdělit jméno.

Odbory KOVO budou podle týdeníku Škodovácký odborář požadovat vytížení Vrchlabí navrácením produkce nové octavie z Bratislavy.

Od letošního března se totiž ve slovenském závodě Volkswagenu vyrábí 20 až 25 tisíc těchto vozů. „Na Slovensku se náklady na vyrobený vůz zvyšují o 400 eur (logistické vícenáklady) proti nákladům na výrobu v našem závodě. Tato situace by tak mohla připomínat vytunelování vlastní firmy,“ řekl předseda Povšík ve Škodováckém odboráři.

Volkswagen pravděpodobně nechce investovat do nových svařoven a lakoven v Česku, když má nevytížené technologie jinde. A právě slovenský závod moc vytížený není. O stažení výroby octavií ze Slovenska ale mluví i sama firma. „Nebylo o tom definitivně rozhodnuto. Máme různé varianty, a to je jedna z nich, bude se o tom ještě jednat,“ sdělil mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.