Škoda Auto snižuje agenturní personál, odborníci se obávají růstu kriminality

Vyplývá to z nedávného setkání zástupců těchto organizací a také personálního oddělení Škody Auto v Mladé Boleslavi.

„Diskutovalo se o tom, jaké následky by mohlo přinést hromadné propouštění cizinců, kterých je v Mladé Boleslavi 13,5 procenta ze všech obyvatel. Jsme druhé město v České republice s největším počtem cizinců,“ řekl Boleslavskému deníku náměstek primátora Jaroslav Polívka.

Propustí tisíc lidí?

Zahraniční dělníky firma Škoda využívá dlouhodobě, ještě v létě jich měla kolem čtyř tisíc. Nyní v době světové finanční krize a snižování počtu vyrobených vozů je pravděpodobné, že automobilka sníží počty lidí tím, že rychle a snadno propustí právě agenturní pracovníky.

O práci podle předsedy odborů KOVO ve firmě Jaroslava Povšíka přišlo přes tisíc agenturních pracovníků. Pociťuje to i Středisko pro agenturní personál odborů KOVO. „Stále více těchto pracovníků nás v této době žádá o pomoc či o radu,“ řekl v odborářském týdeníku pracovník střediska Karel Jahoda.

„Firma Škoda už nám neprodlužuje objednávky na desítky lidí a my už jim proto neprodlužujeme pracovní smlouvy,“ řekl Deníku jednatel jedné z agentur, který odmítl zveřejnit jméno.

Některé ubytovny v Mladé Boleslavi už dokonce zejí prázdnotou. Propuštění zahraniční dělníci sice z větší části odjíždějí domů, ale přesto hrozí, že část z nich zůstane bez prostředků v Mladé Boleslavi. Zde by pak často byli bez práce a tedy bez prostředků, což by mohlo vést k nárůstu krádeží a lidí bez domova. Už teď není kvůli cizincům ve městě nejbezpečněji.

Na schůzce zástupců automobilky, ministerstev i úřadů se odborníci shodli na nutnosti přípravy projektu, který během následujícího měsíce určí možná rizika a jejich řešení. „Problém je opravdu vážný a musíme se jím zabývat, i když Škoda Auto se vyjadřovala poměrně optimisticky,“ řekl Polívka. Jaká konkrétní opatření se chystají, ale Polívka zatím nesdělil.

„Podle informací, které na zmíněném jednání podal zástupce automobilky Škoda, bude jasněji koncem roku. Ať to bude jakkoli, musíme být připraveni na všechna rizika,“ řekl ředitel Městské policie Mladá Boleslav Tomáš Kypta.

Veký počet cizinců

Podle něho městská policie letos na jaře s pomocí personálního oddělení Škody Auto zkontaktovala největší personální agentury na Mladoboleslavsku. „Získali jsme podrobné údaje o počtech a adresách míst, kde je ubytováno více dělníků pohromadě. Zkontaktovali jsme také pracovníky, kteří jsou zodpovědní za ubytované lidi,“ říká Kypta.

Tato aktivita prý přinesla své ovoce. Strážníkům se ve spolupráci s provozovateli ubytoven podařilo vystěhovat některé problematické cizince, kteří výrazně porušovali zákony, kradli, holdovali alkoholu a zejména v pátek večer výrazným způsobem rušili noční klid. Někteří z nich i přišli o práci.

„Byl to takový zdvižený prst i pro ostatní a situace se uklidnila. Uvidíme ale, co přinese dění v prosinci a jestli dojde na propouštění ve Škodovce,“ řekl Kypta. Městská policie již podle něho má pro případ opravdové krize připravený plán služeb, kdy by byly například posíleny počty strážníků v nočních směnách.

„Zkoušíme také jiný systém služeb v rizikových lokalitách, třeba jako u Kauflandu,“ dodal Kypta.


Výroba roomsterů se zastaví i v prosinci


Kvasiny - Propouštění ne, odstávky výroby ano. To platí do konce roku pro zdejší závod Škody Auto, a. s.

Odstávky výroby se týkají zaměstnanců svařovny a montáže vozů zn. Roomster (v lakovně se výroba nepřerušuje), u nichž se navíc již přešlo ze třísměnného na dvousměnný provoz.

První odstávka listopadové výroby se týká zítřka, celého příštího týdne a pátku 28. listopadu. Další výluky výroby u roomsterů budou následovat v prosinci.

Zaměstnanci dostanou v listopadu za dny, kdy nepůjdou do práce, náhradu ve výši 80 procent průměrné mzdy. „Vyprazdňují se sklady,“ komentoval předseda kvasinské odborové organizace Libor Dvořák fakt, že roomstery jdou v současnosti nejméně na odbyt. „Očekává se, že dopady celosvětové krize mohou ještě přijít, takže se dělají tato opatření, abychom byli případně co nejlépe připraveni,“ doplnil Dvořák.

Podle něho se v nejbližší budoucnosti kmenový personál v Kvasinách rozhodně propouštět nebude. „I když se vozy tolik neprodávají, máme kde lidi zaměstnat,“ potvrzuje. Na mysli má modelovou řadu Superb Combi a nový sportovní vůz Yeti. Linky s tímto autem se v kvasinském závodě rozjedou od příštího roku, jeho výroba je definitivně potvrzena.

Eva Zerzánová