První vůz, který do Prahy dorazil koncem roku 2005, je nyní v Plzni na revizi. Na nejdelší trase čtyřicetikilometrové linky číslo tři, z Modřan do Hloubětína, najel 100.000 kilometrů.

Škoda podepsala s Prahou dva kontrakty až na 310 vozidel. Prvních 60 tramvají typu 14T je ze dvou třetin nízkopodlažních. Zbylých až 250 vozů, které budou stoprocentně nízkopodlažní, Škoda vyvíjí. Dodávat je začne v roce 2009. "Do vývoje nového typu 15T, který začal před půldruhým rokem, dáme 300 milionů korun, což je trojnásobek oproti typu 14T," řekl šéf projektu tramvají Pavel Tarant.

Dalších sedm nízkopodlažních vozů ze 17 objednaných už v polské Vratislavi najíždí zkušební kilometry s cestujícími. "Tento týden tam předáme osmou tramvaj," uvedla mluvčí. Pro novou tramvajovou linku v italském Cagliari na Sardinii, už vyrobila ŠT šest nízkopodlažních tramvají a letos dodá další tři vozy. První dva nízkopodlažní vozy převezme letos také Brno. "Tramvaje dodáváme do Polska, Slovenska a Maďarska. Můžeme uspět také v Itálii, Německu, Turecku, Rumunsku a Bulharsku," řekl obchodní ředitel ŠT Jaromír Jelínek.

Tramvaj Škoda 14T, která může jet až šedesátikilometrovou rychlostí, měří 31 metrů. Má pět článků spojených klouby. Je široká 2,4 metru a vysoká 3,3 metru. Pojme až 270 cestujících.

ŠT zahájila v Plzni jejich výrobu před 11 lety. "Po ukončení výroby lokomotiv to byla zásadní a velmi úspěšná změna," řekla mluvčí. Firma už vyrobila přes 100 tramvají. Vzhledem k velkým kontraktům typu Prahy a Vratislavi se produkce stala sériovou. ŠT nyní staví v Plzni tři nové výrobní haly za více než miliardu korun. Zkušební produkce tam začne před Vánoci, řekl výrobní ředitel Aleš Jedlička. V nových halách, kde se sníží provozní náklady na desetinu, bude kompletní linka na výrobu tramvají, nosného oboru podniku, linka na vozy metra a lokomotivy.