Stroj byl zadržován na žádost konkurenční společnosti Bombardier. „Využili jsme všechny právní kroky. Tento byl ten poslední. Lokomotivu teď převážíme zpět do ČR. Bude se pokračovat v homologačních testech. A zároveň bude posouzen rozsah škod, které mohly být způsobeny nevhodným uskladněním,” uvedla tisková mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Soudní proces podle ní stále pokračuje. Výši kauce neprozradila. Tu by měla včetně podrobnějších informací o případu firma zveřejnit dnes. Rakouské úřady zabavily lokomotivu 109 E v polovině května při homologačních testech na rakouské železnici.

Německo-kanadská firma Bombardier stroj nechala údajně zadržet proto, aby zajistila vyrovnání v nedořešeném sporu se Škodou Transportation týkajícím se porušení smlouvy.

Obě společnosti měly původně vyvíjet tuto lokomotivu společně, Škoda se ale nakonec rozhodla, že půjde svou vlastní cestou. Bombardier měl údajně obavy, že by Škoda nedostála případnému závazku ze soudního sporu, v němž šlo o zhruba deset milionů korun.

Vývoj lokomotivy si vyžádal na 380 milionů korun. Po jejím zabavení se tuzemský výrobce bál průmyslové špionáže, to ale rakouská strana odmítla.

Čtěte také: Škoda: Zabavená lokomotiva není zapečetěna