Hrozí stávka

Televize Nova dnes večer informovala, že další kolo se uskuteční ve středu od 08:30. Podle televize odboráři ještě dnes večer budou připravovat stávku. Pokud se s vedením společnosti ve středu nedohodnou, stávka začne ve čtvrtek a bude trvat tři hodiny.

Odborářský předák Jaroslav Povšík minulý týden řekl, že do stávky by se zapojilo asi 80 procent zaměstnanců. Společnost prý podle Černého nemá zatím představu, jakou škodu by jim případná stávka způsobila. Škoda Auto zaměstnává přes 26.000 lidí.

Podniková rada odborů je připravena zorganizovat na podporu svých mzdových požadavků jak výstražnou, tak i časově neomezenou stávku. V případě dosažení dohody s vedením společnosti jsou odbory připraveny všechny stávkové akce okamžitě přerušit.

Poslední neúspěšné kolo jednání se uskutečnilo minulé pondělí. Společnost nabídla růst tarifů o 7,5 procenta od 1. dubna letošního roku a o dalších 2,5 procenta v roce příštím. Odbory návrh odmítly, ale nesdělily, jakou minimální výši platů požadují. Povšík pouze připustil, že to je méně než původně požadovaný růst tarifů o 17 procent, který s dalšími požadavky dával celkový růst objemu mezd o 24 procent.

Poslední návrh vedení společnosti by znamenal, že by si zaměstnanci, po započítání dalších složek mzdy, tedy variabilní i zaručené části podnikového bonusu, příplatků a osobního ohodnocení, v roce 2008 celkově polepšili o 12,5 procenta, tedy v průměru o 3127 korun měsíčně. Průměrná dělnická mzda v automobilce byla loni podle odborů 22.057 korun.

Odbory v podstatě opakují svůj postup, který zvolily při vyjednávání o mzdách v minulosti. Před dvěma roky, 30. března 2005, dokonce situace dospěla až k výstražné stávce. Pod hrozbou celodenní stávky pak vedení firmy ustoupilo a dohodlo se s odbory na kompromisu. Odbory požadovaly desetiprocentní růst mzdových tarifů, firma nabízela zpočátku nárůst v mezích předpokládané inflace, tedy asi pod tři procenta. Obě strany nakonec uzavřely dvouletou dohodu o sedmiprocentním růstu.