Přestože automobilka dodala zákazníkům v prvním čtvrtletí letošního roku 173,5 tisíc nových aut, což je více, než kdy před tím, provozní výsledek byl nižší o 2,9 procenta.

„Objem vozů vzrostl o 15,7 procenta, tedy v číslech o 23,6 tisíc vozů. Rozhodující podíl na tomto výsledku měl zejména pozitivní vývoj na čínském trhu. Současně se automobilce podařilo zvýšit objemy výroby na 178,7 tisíc vozů, tedy o 11 procent více prosti stejnému období loňského rok. Odbyt skupiny Škoda Auto se zvýšil na 176,2 tisíc vozů, tedy o 9,8 procenta více proti stejnému období loňského roku,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Koruna ovlivňuje provozní výsledky

Právě Škoda Auto a její závody přispěly k hospodářskému výsledku mateřského koncernu Volkswagen v prvním čtvrtletí 2008 provozním výsledkem ve výši 182,4 milionů EUR. Tento nárůst o 6 procent, tedy o 10,4 milionů EUR proti srovnatelnému období loňského roku byl výrazným způsobem ovlivněn vývojem kurzu české koruny.

„V lokální účetní závěrce se záporný vliv kurzu české koruny vůči Euru, ale i ostatním měnám, jako jsou libra, dolar a rubl projevil ještě výrazněji. Provozní výsledek tak proti 4,8 miliardám korun v prvním čtvrtletí 2007 dosáhl nyní úrovně 4,7 miliard korun,“ uvedl Černý. To je o 2,9 procenta mé­ně.

„Jako největšího vývozce v Česku nás aktuální silná pozice koruny vůči všem významným světovým měnám výrazně brzdí. Při rostoucím objemu prodejů nutně zaznamenáváme pokles tržeb," řekl Deníku člen představenstva Škody Auto Holger Kinstscher, který ve firmě odpovídá za ekonomiku.

Ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku je podle něho aktuální provozní výsledek Škody Auto zatížen kursovými efekty ve výši přibližně jedné miliardy korun. "Tento trend ukazuje, že vývoj koruny silně omezuje šance českých podniků na export,“ dodal Kintscher.