Firmě se příliš nedaří ve střední Evropě a doma, zejména pak v posledních dvou měsících. A právě další vývoj vyvolává obavy. Na firmu tlačí konkurence z dovozu. Reklamy typu: „Naše modely jsou levnější díky silné koruně!“ na Škodovku útočí ze všech stran. Nezájem o auta pak vyvolává i drahá ropa, která navíc zvyšuje náklady. Její cenu si ještě před pár měsíci nikdo neuměl ani představit, natož pak raketový růst kursu české koruny.

Koruna ale začala v posledních dnech mírně ztrácet. Zatímco v pondělí se obchodovala vůči euru za rekordních 22,80 korun, ve středu v dopoledních hodinách její kurz prudce oslabil na 23,59 koruny.

Odborníci se domnívají, že za změnami stojí především spekulace. „O výrazné změny kurzu se na začátku týden postarali především představitelé vlády. Jiné impulsy za růstem nebyly,“ řekl Tomáš Vlk z Patria Finance. Například Premiér Mirek Topolánek pro pondělní vydání Hospodářských novin prohlásil, že sílící koruna nepředstavuje pro českou ekonomiku vážnější hrozbu.

Koruna ve středečním dopoledni oslabila i oproti dolaru na 14,98 koruny, ještě v pondělí se však obchodoval na hranici 14 korun.

Oslabení vyvolalo také úterní prohlášení guvernéra České národní banky Zdeňka Tůmy, který zaspekuloval, že kvůli růstu české měny by mohly už v srpnu klesnout úrokové sazby. Do té doby se koruna držela na úrovni třiadvaceti korun za jedno euro.

"Česká koruna, která je nejvýkonnější měnou světa, za poslední rok posílila o 23 % vůči euru, a dokonce o 41 % oproti dolaru. Síla, která brzdí inflaci díky snižování cen dovozů, válcuje inflační vlivy včetně cen paliv a mezd," sdělil Tůma agentuře Bloomberg.

Meziroční ztráta Škodovky? 4 procenta

K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen v prvním pololetí 2008 přispěla skupina Škoda Auto provozním hospodářským výsledkem ve výši 381 mil. €. Nárůst o 25 mil. € ( 7,0%) oproti srovnatelnému období loňského roku byl již výrazným způsobem negativně ovlivněn vývojem kurzu české koruny.

V lokální účetní závěrce se vliv silné české koruny vůči všem relevantním světovým měnám projevil ještě výrazněji. Tržby dosáhly výše 111,7 mld. Kč (meziročně –1,6 %), a provozní výsledek hodnoty 9,6 mld. Kč (meziročně –3,9 %).

Odboráři jsou však přesvědčení, že firma někdy škodí i sama sobě. „Je to hlavně cenovou politikou u vozu roomster a pomalým nasazováním modelů na trh,“ uvedl v týdeníku předseda ZO OS KOVO Jaroslav Povšík.

To však firma odmítá. „Cenová politika, respektive cenové umístění tohoto vozu mimo Českou republiku je skutečně upraveno podle konkurence. A v České republice došlo k tomu, že právě naprosto mimořádným růstem české koruny jsme se s ním dostali do poněkud nešťastné cenové polohy. V červnu jsme se proto rozhodli cenu zhruba o sedm procent snížit,“ uvedl v rozhovoru pro týdeník člen představenstva Fred Kappler.