FlexiFuel je pětaosmdesátiprocentní směs bioetanolu s benzinem a vozy s tímto pohonem uvede ještě letos automobilka primárně na švédský trh. Auta na stlačený zemní plyn zatím čekají na rozhodnutí o výrobě.

Škodovka je připravená je začít vyrábět v příštím roce, pokud o ně bude zájem, řekl člen představenstva Škody Martin Jahn. Zavedení aut na zemní plyn do provozu zatím částečně komplikuje nedostatečná síť čerpacích stanic na CNG v České republice, kde jich je nyní 14. „Provoz automobilů na zemní je ale levnější, neboť plyn není zatížen spotřební daní,“ řekl na prezentaci ministr životního prostředí Martin Bursík.

Model, který dnes společnost předvedla, je schopný ujet na jedno natankování až 450 kilometrů. Jako alternativní pohon se v Česku nejvíce používá zkapalněný propan-butan (LPG) či právě stlačený zemní plyn (CNG). Podle odhadů na LPG v tuzemsku jezdí až čtyři procenta vozů, na zemní plyn v současnosti jezdí jen několik stovek vozidel, hlavně autobusy. V západoevropských zemích je nyní LPG na ústupu a nahrazuje jej právě CNG, jehož většímu rozšíření v Česku brání kromě nedostatku čerpacích stanic i nejistota kolem vývoje jeho ceny.

Další z možností jsou takzvané hybridní automobily, které kombinují benzinový motor s elektromotorem. Ač je do svého výrobního programu zařadily všechny japonské automobilky i velcí výrobci z USA, jejich většímu rozšíření zatím brání vyšší cena oproti konvenčním modelům. Cena je dána především malosériovou výrobou a hlavně drahými akumulátory s lithiovoiontovými články.

Jedním z nejrozšířenějších alternativ ve světě je etanol (alkohol), který se prosazuje především v Brazílii. V zemi, která jej vyrábí z cukrové třtiny a je v tomto směru světovým lídrem, jsou nyní trendem flex-fuel vozy jezdící na benzin, bioetanol či směs obojího. Nahrazování fosilních paliv biopalivy vyžadují i směrnice EU. Biopalivo vyrobené z obilí, cukrové řepy nebo brambor se bude povinně přimíchávat do běžných paliv.

Ve Spojených státech v pondělí šéfové General Motors Corp., Ford Motor Co. a Chrysler Group slíbili, že do roku 2012 bude polovina jejich roční produkce schopna jezdit na palivo, v němž bude 85 procent etanolu. V České republice rozhodnutí o termínu zahájení povinného přidávání biolihu do benzinů a metylesteru řepkového oleje do nafty zatím nepadlo. Další variantou alternativním paliv je vodíkový pohon, jehož vývoji se věnuje většina velkých automobilek. Experimentuje se například i s využitím sluneční energie a podobně.