Evropské spotřebitelské centrum čelí žádostem lidí o pomoc. Známý nízkonákladový dopravce SkyEurope Airlines jim totiž nevrací peníze za zrušené lety či poškozená zavazadla.

„Od počátku roku se na nás obrátilo už patnáct lidí. Z různých diskusních fór, tisku a podobně ale víme, že postižených bude více,“ říká ředitel Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl.
Nejedná se přitom podle jeho slov o nijak závratné částky. Dopravce poškozeným lidem totiž dluží mezi 50 až 100 eury. Tedy maximálně do tří tisíc korun.

SkyEurope si je problému vědoma. K celé věci prý došlo kvůli výměně společnosti, která pro aerolinky zpracovávala platby kartami. „Původní společnost nám zadržovala peníze v hodnotě až několika desítek milionů eur,“ říká mluvší SkyEurope Airlines Tomáš Kika. Odmítala pak prý platit i zákazníkům aerolinek.

Po výměně společnosti pak už probíhalo vyplácení normálně. „Ale bohužel ti u té původní jsme měli zmeškané. Pokoušeli jsme se je snížit a vyplácet dluhy s nejdelším zpožděním,“ říká Kika. Nekompletní údaje či chybná čísla účtů však celou věc opozdila.

Zpožděné platby přitom nejsou jediný problém, který SkyEurope má. Podle údajů, které má Deník k dispozici, se jí v posledních letech nedaří právě nejrůžověji. „Společnost za sedm let své existence nevykázala nikdy zisk,“ říká analytik společnosti Creditreform Josef Böhm. Za minulý rok přitom podle něj vykázala ztrátu ve výši téměř 59,5 milionu eur.

Navíc musela vracet několik letadel, které měla pronajaty na leasing. Podle Kiky jich bylo šest. „Díky tomu jsme ušetřili na nákladech 70 procent, protože letadla od nového pronajimatele jsou levnější,“ říká Kika. Společnosti se navíc podle něj začíná dařit, protože se jí zvyšuje počet zákazníků.

SkyEurope zdaleka nejsou jedinou leteckou společností, která má v současnosti problémy. V těch se měl ocitnout i maďarský Malév či italská Alitalia. Pokud zkrachují, zbydou jejich klientům oči pro pláč. „ Letecké společnosti totiž nejsou ze zákona pojištěny proti úpadku,“ říká Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Když zkrachují, zůstanou lidem v ruce letenky bez jakékoliv hodnoty.