Srovnání tisíců cen zboží nabízeného v letácích obchodních řetězců ukázalo, že oproti roku 2012 se zmenšil podíl zboží v cenové kategorii do 50 korun na úkor dražších produktů. Díky ekonomickému růstu jsou totiž zákaznici ochotni připlatit si za dražší zboží. Obchodníci si tak mohou dovolit zařadit do akčních letáků i kvalitnější produkty s vyšší cenou. 

„Díky pozitivnější ekonomické situaci a rostoucím příjmům si lidé mohou dovolit stále častěji vkládat do košíků kvalitnější a dražší produkty. Nabídka se jim tak přizpůsobuje,“ řekl Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční. Dodal, že takový vývoj má pozitivní dopad nejen na obchodníky, které dlouhodobě trápila roztáčející se slevová spirála, ale i na dodavatele a samotné výrobce. Ti totiž mohou na trh přicházet se zbožím s vyšší přidanou hodnotou.

Výsledky analýzy jsou podle Sikory dalším signálem toho, že se slevová spirála dotočila. U potravin poklesl podíl zboží v nejnižší cenové kategorii o 4,45 procent. U ostatního zboží, z něhož téměř dvě pětiny tvoří drogerie, pak podíl laciných výrobků klesl o 2,56 procent. Nižší pokles v případě drogistického zboží je pravděpodobně dán tím, že zákazníci zde obtížněji posuzují kvalitu. 

Analýza také odhalila, že počet zboží nabízeného v letácích obchodních řetězců vzrostl o téměř 28 procent. V září roku 2012 se v nich objevilo 4652 položek, o pět let později to bylo už 5947. Analýza zahrnovala údaje z letáků sedmi nejvýznamnějších obchodních řetězců na českém maloobchodním trhu.