Ministerstvo životního prostředí plánuje do konce listopadu poslat do meziresortního řízení novelu zákona o odpadech, která počítá s několika zásadními změnami. Kromě zálohování PET lahví a plechovek chce vybírat i poplatek za vyhozené komerční tiskoviny a letáky.

„V systému odpadového hospodářství jsou stále někteří, a tady se jedná hlavně o letáky, které nazýváme jakýmisi černými pasažéry. Letáky tvoří 20 až 30 procent modrého kontejneru, ale původci odpadu za něj neplatí vůbec nic. Chceme ten systém narovnat a černé pasažéry zpoplatnit, aby byla přenesena odpovědnost na výrobce,“ vysvětlil záměr ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Podívejte se, které potraviny zdražily, které ne:

Úřad si představuje, že by výrobci letáků platili 2500 až 3000 korun za tunu. Cena podle vrchního ředitele ministerské sekce ochrany životního prostředí Davida Surého vychází z ceníkových cen potravinářského papíru.

Peníze pro obce

Díky poplatku by si měly přilepšit obce. „Pro mě je nejzásadnější toto: máme sto tun papíru, z nichž obce vysbírají sto procent, ale zaplaceno mají jen 75 procent z nákladů, které s tím jsou spojené. Bavíme se o reálném nárůstu zhruba 25 procent odměny, které dává EKO-KOM (autorizovaná obalová společnost, která svým klientům zajišťuje plnění povinnosti vyplývajících ze zákona o obalech – pozn. red.),“ doplnil Surý.

Tištěné slevové letáky podle nejnovějšího průzkumu agentury MNForce pro Českou distribuční, která je největším tuzemským distributorem tištěných letáků, čte 88 procent spotřebitelů. Téměř 41 procent z nich je využívá k nákupu jednou týdně.

Distributoři se proto domnívají, že zavedení recyklačního poplatku negativně ovlivní všechny skupiny obyvatel. „Leták je nezbytným nákupním rádcem pro mladé rodiny s dětmi, seniory, samoživitele či studenty. V podstatě pro kohokoli, kdo chce dnes výhodně nakoupit a ušetřit. Akční nabídky pomáhají statisícům domácností vyrovnat se s tíživou ekonomickou situací. Nový návrh ministerstva životního prostředí ji naopak zhorší,“ je přesvědčený manažer marketingu a komunikace České distribuční Jaroslav Staněk. Česká distribuční je dceřinná společnost vydavatelství Vltava Labe Media, pod nějž patří i Deník a denik.cz.

Distribuce slevových letáků je navíc podle údajů Úřadu práce druhým nejčastějším zaměstnáním pro lidi se zdravotním postižením. Zavedení recyklačního poplatku by tak mohlo ohrozit až 1400 míst pro handicapované, kteří už nyní mají ztížený přístup na trh práce. „Distribuce letáků je často jediným možným způsobem, jak si osoby se zdravotním postižením mohou ke svému důchodovému příjmu přivydělat,“ podotkl předseda Asociace zaměstnavatelů zdravotně postižených Josef Šulc.

Zvednou se ceny?

Poplatek by sice měly platit tiskárny, ale prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza si myslí, že bude mít dopad zejména na malé a střední obchodníky, kterým vzrostou náklady na propagaci. To pak pravděpodobně vyvolá tlak na růst cen pro spotřebitele.

„Jakýkoliv státem zavedený poplatek znamená jedno jediné, a to zdražení zboží či služeb pro zákazníky. Jakékoliv zvýšení nákladů, od zdražení energií až po zavádění nových plateb státu, se vždy plně promítne do spotřebitelských cen,“ varoval Prouza.

Předsedkyně Rady seniorů České republiky Lenka Desatová upozornila na dopady tohoto opatření právě na starší ročníky. Obchodní řetězce totiž sice nabízejí své slevové akce například prostřednictvím mobilních aplikací, ale senioři se ve velké míře spoléhají právě na tištěné letáky.

Obliba letáků roste. Důvod? Slevové akce:

„Takřka šedesát procent seniorů žije v domácnosti bez výpočetní techniky a bez internetu. S rostoucím věkem roste také neochota na tom cokoliv měnit. Z pohledu seniorů je to zbytečné. Nutno dodat, že ani pro zbylých čtyřicet procent seniorů není listování v online letáku, například na počítači, mnohdy komfortní. Představa, že senioři budou listovat v letáku na mobilním telefonu, je pak téměř sci-fi,“ míní Desatová.

Zavedení recyklačního poplatku by mělo i další rozměr – tvrdě by zasáhl polygrafický průmysl. Myslí si to aspoň prezident Svazu polygrafických podnikatelů Zdeněk Sobota, který dokonce mluví o dalším hřebíčku do rakve polygrafického průmyslu. Tento segment, který letáky vyrábí, v současné době zaměstnává asi 14 tisíc lidí a už nyní se potýká s meziročním poklesem produkce o desítky procent. Kvůli poplatku by o práci mohly přijít tisíce zaměstnanců.

„Zpoplatnění likvidace tištěných letáků výrazně zvýší produkční náklady a negativně ovlivní rozhodování zadavatelů tiskových zakázek,“ vysvětlil Sobota. Podle odhadů České distribuční se v Česku roznese 70 tisíc tun letáků ročně.