A právě poukazy jsou stále oblíbenějším vánočním dárkem napříč generacemi. Zatímco dříve nacházelo mnoho lidí pod vánočním stromkem obálky s penězi, nyní jsou to právě dárkové vouchery – průměrně v hodnotě tisíc korun. Jeden takový dostal na Štědrý den i Ondřej Novák z Prahy 6.

Parkoviště u nákupních center o svátcích osiřela. Jednou z mála možností, kde je možné něco koupit, jsou benzínové pumpy.
Obchody o svátcích osiřely. Nakupování se přesunulo na benzínky

„Moje pětaosmdesátiletá babička mi roky dávala obálku s penězi s tím, ať si něco koupím. Letos jsem ji však během pandemie naučil s počítačem a internetem a objednala mi poukaz na oblečení. Ani nevím, jestli jsem měl větší radost z toho dárku, nebo z toho, že babička jde s dobou,“ směje se čtyřiatřicetiletý programátor.

Na povánoční slevy se těší i třiapadesátiletá účetní Lenka Kolomazníková z Prahy 3. „Před svátky mi začala po sedmi letech blbnout lednička. Celá rodina se mi tak složila na novou. Očekávám, že po svátcích budou jako každý rok velké výprodeje, a mohla bych tak hodně ušetřit.“

Ušetří. Pražský deník oslovil prodejce, kteří avizují, že zlevní nejen domácí spotřebiče, ale i elektroniku, hračky a oblečení. „Letošní slevy budou až do výše 80 procent a potrvají několik týdnů,“ prozradila Pavla Hobíková, tisková mluvčí Mall.cz s tím, že produkty ve slevě se budou průběžně měnit. „Určitě se do jejich výběru promítne i současná situace, kdy zařadíme i sortiment, který čas strávený doma zákazníkům nějakým způsobem zpříjemní nebo zjednoduší,“ doplnila Hobíková.

Humoristické listy otiskly reklamu na orientální zboží v roce 1890. Pět dní před Božím hodem
Vánoce na přelomu 19. a 20. století: Obchodníci už tehdy lákali na slevové akce

Šedesátiprocentní slevy pak zákazníci najdou v obchodních řetězcích Lidl, kde ‚povánoční‘ výprodej začal již před Vánoci.„Zlevnili jsme vybraný dětský textil, sportovní oblečení či zahradní náčiní. A to již od 20. prosince,“ popsal Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl.

Podle něj se během pandemie z mnoha Čechů stali nově kutilové. „Mnoho zákazníků tak nakupuje v povánočních slevách například vybavení do dílen nebo nejrůznější nářadí.“

Nový trend? Dárky pro chytrou domácnost 

Zatímco v minulých letech byli Pražané konzervativnější, letos vedou podle statistik obchodníků dárky pro chytrou domácnost. „K těm nejprodávanějším v posledních týdnech patří bezdrátové reproduktory a chytrá osvětlení. K nejrychleji rostoucím kategoriím patří chytré bezpečnostní systémy, kdy zákazníci neustále vědí, co se u nich doma děje. Zájem roste také o chytré zámky, kdy k otevření dveří stačí už jen chytrý telefon,“ popsala Pavla Hobíková.

Nakoupit si o Štědrý den by neměl být problém. Většina marketů zůstane dopoledne otevřená. Poté se dveře obchodů uzavřou a zůstanou tak v drtivé většině po oba sváteční dny.
Provozní doba o svátcích: Kde nakoupit a kdy zavřou pobočky pošt či bank

Podle ní se letos do výběru dárků také promítá nejistota lidí ohledně dalšího vývoje pandemie. Lidé tráví doma více času než v předchozích letech, a tak si ho chtějí zpříjemnit. „Nakupují tak různé roboty, domácí vinotéky, kávovary nebo robotické vysavače,“ uzavřela Hobíková.