Obchodníci z výloh odstraňují poslední letní „cenové bomby“ a slevy až o 90 procent. V zákulisí obchodů to však již opět začíná vřít. Zbrojí se na Vánoce. Potvrdila to anketa mezi největšími tuzemskými obchodníky, která se koncem léta uskutečňuje v rámci ocenění Obchodník roku 2007.

Start v říjnu

„Výsledky ankety ukazují, že předvánoční období má v plánování obchodníků své nezastupitelné místo. Úspěšnost, s jakou dokáží zaujmout své zákazníky, může často rozhodnout o obchodních výsledcích celého roku,“ uvedl Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis, která soutěž pořádá.

Pražané se však nemusejí bát, že je vánoční koledy začnou v obchodech strašit už se začátkem podzimu, jako tomu bylo v minulosti. Šedesát šest procent dotázaných spustí letos speciální předvánoční kampaň na přelomu října a listopadu. Již nyní se však po létě vymetené sklady plní novým a leckdy i luxusnějším a dražším zbožím. Podle obchodníků zaměření na dražší produkty odpovídá požadavkům a zvyklostem spotřebitelů. Jejich nákupní chování se totiž před Vánoci výrazně mění.

„Méně hledí na cenu výrobků, zvyšuje se jejich ochota utrácet větší částky, hledají originální vánoční dárek, kladou větší důraz na rychlost dodání zboží a preferují kvalitnější a značkové výrobky,“ potvrdil například marketingový ředitel společnosti Globus ČR Boris Malý. Podle jeho slov nehledají zákazníci v předvánoční době konkrétní výrobek, ale především zajímavý tip nebo nápad.

Proto také právě před Vánoci tržby obchodníků výrazně rostou. V případě internetových obchodů dokonce vytvářejí až třetinu svých celoročních tržeb, jak odhadli například zástupci společnosti Vltava Stores či internetového obchodního centra Eurocomm Group.

Podle odhadů utratí každá česká domácnost letos za dárky průměrně zhruba 15 000 korun. A co se pod stromečkem objeví nejčastěji? Vánočním nákupům v posledních letech vévodí elektronika. Zákazníci nakupují hlavně LCD a plazmové televizory, DVD přehrávače a rekordéry, hry a herní konzole, počítače a notebooky. Proti normálu vzrostl loni před Vánoci jejich prodej až o 40 procent. V drogeriích vítězí kosmetické balíčky, mezi hračkami vedli loni různí roboti a panenky, které umějí mluvit i čurat. Loňským hitem byly ale i obyčejné gramofony. O letošních překvapeních a tipech však obchodníci zatím nechtějí nic bližšího prozradit.