Častější zápisy stavu počtu ujetých kilometrů do úředního systému mají zabránit tomu, aby docházelo k podvodům se stáčením odomoterů. Podobný model nazývaný Car-Pass podle belgického systému chtějí někteří politici zavést i u nás, mluví se o něm i na evropské úrovni. Ministerstvo dopravy se mu ale zatím spíše brání.

Systém se osvědčil

Slováci tvrdí, že už při testovacím provozu poměr stočených vozidel výrazně klesl, v Belgii umělé vylepšování historie vozidla a jeho stavu prakticky zmizelo. Bez průkazky ODO-Pass se nesmí auto prodat.

V Česku podobné systémy na sledování historie vozidel fungují ryze na dobrovolné bázi, nejznámější je Cebia. Podle odhadů má 30 až 40 procent vozidel upravenou historii a data na odometru neodpovídají skutečnosti.

Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) upozorňuje, že hlavní je, aby vznikl celoevropský systém. „Největší podíl stočených aut se objevuje u automobilů z dovozu, protože při přepisu ze zahraničí jde s historií manipulovat nejsnadněji. Zde jsou pak jakákoliv národní řešení krátká a je nutná společná celoevropská databáze. Už na tom v Bruselu pracujeme,“ tvrdí Zdechovský.

Výbor pro dopravu již přijal zprávu, ve které europoslanci celoevropské řešení požadují, ve čtvrtek má materiál řešit Evropský parlament.

„V Belgii snížil Car-Pass během deseti let počet stočených vozů téměř na nulu,  věříme, že pokud tyto systémy budou postupně vznikat v celé Evropě a propojí se, bude to mít velmi pozitivní dopad na celý trh,“ říká Michal Häckl z AAA Auto. Největší prodejce ojetých vozů v Česku za systém podobný Car-Passu  dlouhodobě bojuje.

Ministerstvo dopravy s takovým řešením ale zatím příliš nepočítá a chce jít spíše cestou represí. Ještě letos začne platit novela zákona, která počítá s pokutami až půl milionu korun za změnu záznamu o celkové ujeté vzdálenosti nebo padesát tisíc korun za výměnu či úpravu tachometru bez předání protokolu provozovateli auta.

Úřad má navíc veřejně přístupnou databázi www.kontrolatachometru.cz, kde si lidé mohou zjistit stav tachometru při poslední technické kontrole a předchozích návštěvách na STK. Ta ale neřeší problém s dováženými ojetinami.

„O dalších efektivních nástrojích postihujících podvodníky a chránících zákazníky před stočenými tachometry je možné do budoucna diskutovat,“ sdělila mluvčí resortu Lenka Rezková.

Spolehlivé informace 

Do boje za větší kontrolu odometrů se zapojili mezi poslanci nově Piráti. Ti ale nechtějí jít cestou trestů, ale zveřejňováním garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci skutečně spolehnout. Tedy v podstatě vylepšeného Car-Passu.

„Stát by měl zajistit, aby už v Česku nedocházelo k tak masivním a organizovaným podvodům, které jsou pro nás ostudou evropského rozměru,“ dodal Miloš Zmeškal, člen dopravního týmu Pirátů.