Ten je součástí areálu vznikajícího muzea nákladních vozů Tatra. Umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely.

Motorový vůz M 290.002 známý jako Slovenská strela se dočkal v letech 2018-2020 opravy. Hnacího agregátu se ujala firma Mezopravna Vsetín. Vladimír Hrbas na zkušební jízdě.
Slovenská strela ožila. Po 84 letech znovu „vystřelila“ po kolejích

Andrej Čírtek uvedl, že součástí technicko bezpečnostní zkoušky Slovenské strely byla také zkouška zrychlení z nuly na 130 kilometrů v hodině. Této vlastní maximální rychlosti dosáhne motorový vůz po ujetí dráhy 5700 metrů. Z rychlosti 120 kilometrů v hodině zastaví Slovenská strela po ujetí dráhy 567 metrů. Při zkušební jízdě se rovněž ověřovala účinnost ruční brzdy, která zastaví vlak z rychlosti 50 kilometrů za hodinu po ujetí 312 metrů. Po náročné rekonstrukci, která trvala více než dva roky, se parametry slavné motorové soupravy přesně shodují s těmi z roku 1936, kdy ji Tatra pro tehdejší Československé dráhy vyrobila.

„Úspěšná technicko bezpečnostní zkouška Slovenské strely je skvělou zprávou nejen pro všechny příznivce značky Tatra. Mohu prozradit, že předběžně jednáme o tom, že by se souprava mohla po kolejích vrátit do Kopřivnice ve druhé polovině příštího týdne s tím, že termín ještě upřesníme,“ říká Andrej Čírtek, tiskový mluvčí společnosti Tatra Trucks.

Mateřská škola v Bílově má 75. výročí. K svátku matek tam na zahradě "vyrostl" Láskovník.
OBRAZEM: Zahradu školky v Bílově ozdobil strom Láskovník

Celkové náklady na renovaci včetně výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvoří dotace z Evropské unie. Zbývající část poskytla společnost Tatra Trucks.

Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela.

Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. S jednou zastávkou v Brně zvládla Slovenská strela přepravit své cestující nejprve za 4 hodiny a 51 minut a v roce 1937 se tato doba zkrátila na neuvěřitelné 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl pokořen až po dlouhých sedmdesáti letech vlakem typu SC Pendolino, který tehdy zvládl více než 400 km dlouhou trasu za 3 hodiny a 47 minut.