Smartwings mají letadla v režimu takzvaného aktivního skladování, což obnáší údržbu v intervalech 7, 14, 30, 60 a 90 dnů.

„Každý interval obsahuje široký soubor různých prací a údržbových úkonů. Pokyny k údržbě a parkování jsou přesně definovány v údržbovém manuálu výrobce Boeing, podle kterého postupujeme,“ vysvětlila mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

„Pokud bychom nepostupovali podle pokynů výrobce, mohli bychom ztratit oprávnění k údržbě letadla,“ říká na videu manažer údržby Jiří Hanzl. Odstavená letadla mají zakryty hlavní části, nejen motory, ale například i podvozky.

Video znázorňuje kontrolu, ke které dochází jednou za týden. Dojde k oživování letadla přes baterie a pomocnou motorovou jednotku APU, kontrole funkce křídel, výškovky či směrovky. Dochází ke kontrole avionických systémů či úniku paliv. Dochází také k nastartování motorů na volnoběh na zhruba 15 minut.

Zdroj: Youtube

Plány na přesun do sucha padly

Smartwings mají aktuálně 7 letadel 737 MAX 8, touto dobou měly mít už 22 strojů. Většina z nich je vyrobena, ale čeká na převzetí v USA.

Podle Dufkové se o letadla stará tým techniků, inženýrů a dalších pracovníků technického úseku, kteří mají ale v péči o celou flotilu letadel Smartwings. Tu tvoří Boeingy 737-800.

Letadla mají některé části natřeny zelenou barvou, která není v barevném schématu Smartwings. „Je to antikorozní nátěr, který je aplikován na nelakované kovové části letadla,“ vysvětlila Dufková. Jde například o náběžné hrany křídel, ocasních stabilizátorů, vstupy do motorů a další místa.

Smartwings už upustily od původních plánů přesunout letadla na jiné letiště do suššího podnebí. Firma se dosud ani nedohodla s Boeingem na kompenzacích za odstavení letadel.

Letadla 737 MAX 8 jsou uzemněna od března loňského roku. Letos v březnu letošního roku s nimi Smartwings na povolení úřadů jednou vzlétl, šlo o takzvaný ověřovací let.