Národní dopravce v posledních letech investoval do nových lokomotiv, vagónů i ucelených jednotek desítky miliard. Přesto ještě není u konce. Na řadě je výměna dosluhujících rychlíkových vozů.

„Tyto vagóny chceme v příštích letech z běžného provozu vyřadit a nahradit je komfortními vozy s klimatizací, Wi-Fi a elektrickými zásuvkami,“ odůvodnil vypsání další soutěže Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek. Dopravce s vítězem tendru uzavře rámcovou smlouvu a vozy budou odebírat podle skutečných potřeb provozu a uzavřených kontraktů.

Poptávané vozy mají být určeny pro vnitrostátní i mezistátní vlaky s rychlostí do 200 km/h. Cestujícím nabídnou moderní klimatizovaný a tlakotěsný interiér s ergonomickými polohovatelnými sedačkami. Vedle internetového připojení budou mít cestující k dispozici USB konektory a audiovizuální informační systém. Z vagónů by podobně jako u rychlovlaků mělo být možné sestavit až desetivozovou soupravu s tlakotěsnými průchody.

Nové vagóny budou mít různé provedení. Dráhy chtějí jak druhou, tak první třídu, bistrovozy, vybavení pro nástup handicapovaných, místa pro kočárky a bicykly, dětské kino i přebalovací pulty.

Nová soutěž není jedinou aktuální investicí Českých drah. Na konci června společnost uzavřela s konsorciem Siemens-Škoda kontrakt na výrobu padesáti moderních osobních vlaků na trasu Praha–Brno(–Bratislava–Budapešť). Od rakouských drah pak odkoupí dalších 41 starších, ale moderně vybavených vozů. Staré vagóny už zmizely z většiny expresů do Českých Budějovic, do Chebu i do Hradce Králové. A na stole je také rozsáhlý plán modernizace regionálních vlaků zahrnující zhruba dvě stovky nových souprav v předpokládané hodnotě až 23 miliard korun.