Náhrada za slevy se bude nově vypočítávat z reálných komerčních cen jízdenek, které jsou podstatně lacinější než takzvané obyčejné jízdné, jež se pro výpočet užívalo doposud. Stát tak jen za letošní rok ušetří zhruba 20 milionů korun, řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Celkem úřad předpokládá, že za slevy dopravcům (včetně autobusových) vyplatí 235 milionů korun.

Dohady mezi státem a železničními dopravci se prakticky týkají pouze trati mezi Prahou a Ostravou, kde dopravci jezdí na své komerční riziko a nepobírají od státu náhrady za ztrátu z provozu. Právě kvůli konkurenci jsou ale běžné ceny jízdenek na této trati výrazně nižší, než je deklarované obyčejné jízdné. Jízdenky za tuto cenu si tak ve skutečnosti kupoval málokdo a v praxi sloužily jen pro dopočet ceny u nařízených slev. To dopravní resort opakovaně kritizoval a letos v létě se proto neúspěšně pokoušel nařízené slevy s výjimkou úlev pro tělesně postižené zrušit zcela.

Důvodem měl být neustále se zvyšující balík peněz, které ministerstvo dopravy železničním a autobusovým dopravcům kvůli žákovským a studentským slevám vyplácelo. Zatímco v roce 2011 to bylo 214 milionů korun, o rok později o deset procent víc. Při zachování současných pravidel předpokládal resort pro letošní rok nárůst kompenzace na 260 milionů korun. Plošnému zrušení slev ale nakonec zamezila vláda.

Dohodu o změně v účtování dlouhou dobu brzdil spor mezi společností Student Agency patřící brněnskému podnikateli Radimu Jančurovi a Českými drahami. Návrh ministerstva dopravy drahám umožňoval nárokovat kompenzace na slevy na základě statistických sčítání, zatímco konkurenti prodávající jízdenky výhradně s místenkou museli pro doplatek doložit nárok u každého prodaného dokladu. Tento bod ze smlouvy vypadl teprve koncem listopadu, kdy úřad stejné podmínky nařídil i státnímu dopravci.