"Zvyšující se zájem o Českou republiku se ukazuje i na vydávaných vízech přímo v Číně. Ještě předloni bylo vydáno asi 12.000 víz do České republiky, vloni 35.000 víz a letos se očekává, že počet vydaných víz překročí 45.000," uvedl předseda vlády.

Spojení do Šanghaje je druhým přímým pravidelným spojením s Čínou, loni v září začal pravidelně létat do Pekingu dopravce Hainan Airlines. Letos v únoru zamířila do Prahy rovněž první letadla Sichuan Airlines z Čcheng-tu v provincii Sečuán, ale zatím jen v rámci charterových letů, tedy nepravidelných spojů.

Pravidelné spojení na této lince sice je plánováno, ale zatím není stanoveno závazné datum, kdy by měly být lety zahájeny, uvedl předseda Českého Aeroholdingu Václav Řehoř. Čínská společnost Sichuan Airlines sice pražskému letišti oznámila, že od čínských úřadu získala povolení na provozování letů, definitivní dohoda ale zatím domluvená není.

Podle Řehoře by linka do Šanghaje mohla přepravit ročně na 65.000 cestující, turistů i obchodníků. České cestovní kanceláře ale zatím o přímé lety čínských leteckých společností zájem příliš nejeví, uvedl místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Důvodem je především vyšší cena, české turisty tak do Číny vozí zpravidla s přestupem na letech společností jako Austrian Airlines, Emirates nebo v poslední době i ruský Aeroflot.

Komplikace se získáním víz

Další problém, který masivnějšímu nárůstu počtu českých turistů v Číně brání, jsou komplikace při vydávání víz. Získat vízum do Číny je podle Papeže daleko komplikovanější než do jiných na turismus více zaměřených zemí jihovýchodní Asie. Ročně tak čínské vízum dostane 20.000 až 30.000 Čechů. Potenciál této turistické destinace je ale větší.

China Eastern bude provozovat spojení do Šanghaje třikrát v týdnu, vždy v úterý, ve čtvrtek a v neděli. Z Šanghaje by letouny Airbus A330 pro 262 cestujících měly odlétat v 00:45 a do Prahy přiletět v 06:35. Zpět by se mělo letadlo vracet ve 14:30 a do Šanghaje dorazit ve 07:00 druhý den.

V současnosti je letadlo na nejbližší lety rezervováno z 80 procent, uvedl prezident čínských aerolinií Liu Shaoying. Pokud zájem o spojení dále poroste, nebude se dopravce bránit přidávání dalších letů. Teoreticky tak může být navýšeno až na jeden let denně.

China Eastern patří k největším čínským leteckým dopravcům, provozuje flotilu více než 650 letadel. V Evropě kromě Prahy létá ještě do osmi dalších destinací, Paříže, Frankfurtu, Říma, Londýna, Moskvy, Petrohradu, Amsterdamu a Madridu.