Pokutu již stát podle informací ÚOHS vrátil. Úřad s rozhodnutím nesouhlasí a proti verdiktu podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, řekl ČTK mluvčí úřadu Kristián Chalupa. "Soudu nezbylo, než rozhodnutí žalovaného (ÚOHS) pro vady řízení zrušit, a to pro nedostatek důvodů rozhodnutí a proto, že skutkový stav, který vzal žalovaný za základ napadených rozhondutí, vyžaduje zásadní doplnění," uvedl soud v odůvodnění.

Narušení konkurenčního prostředí

Antimonopolnímu úřadu se v roce 2003 a 2004 nezdály smlouvy, kterými si Telecom dlouhodobě zavazoval své firemní klienty, když jim nabízel slevy a výhody. Tím podle ÚOHS nejen narušoval konkurenční prostředí, ale navíc i cenově diskriminoval zákazníky, kteří podobné smlouvy neuzavřeli. Podpisem smlouvy se klienti zavázali, že protelefonují měsíčně daný objem hovorů. Pokud byl nižší, účtoval operátor i rozdíl mezi smluvním a uskutečněným hovorným.

Za protisoutěžní tehdy označil ÚOHS i povinnost používat na pevných telefonních linkách služeb Českého Telecomu a vázání smluv na rok až pět let. Přitěžující okolností bylo navíc opakované porušování zákona. Brněnský krajský soud rozhodl o pokutě 81,7 milionu korun již podruhé. Jeho původní verdikt, kterým dal antimonopolnímu úřadu za pravdu, ale zrušil Nejvyšší správní soud v červenci 2008. Nyní proto brněnský krajský soud rozhodl znovu i s ohledem na verdikt NSS.

Nejedna pokuta pro firmu

Pokuta 81,7 milionu z ledna 2004 byla do té doby nejvyšší pravomocnou sankcí v historii antimonopolního úřadu. V posledních letech ale Telefónika ještě pod svým původním názvem zaplatila i vyšší sumy, například 205 milionů za nabídku tarifů s hovorovými kredity nebo volnými minutami. Tuto pokutu loni naopak Nejvyšší správní soud potvrdil.

V minulosti také dostal pokutu 48 milionů korun za zneužití dominance i Eurotel, jehož nástupcem rovněž Telefónica O2 je. Podle ÚOHS Eurotel v letech 2000 a 2001 porušil zákon, když předražoval hovory do tehdejší sítě Oskar. Pokutu ale v roce 2007 zrušil Ústavní soud. Loni ÚOHS znovu dospěl ke stejnému závěru jako před osmi lety. Pokutu ale uložit znovu nemohl, neboť uplynuly lhůty pro uložení sankce. I proti tomuto výroku ÚOHS se Telefónica odvolala.