„Propagace značky Klasa českému spotřebiteli, ale ani českým výrobcům potravin, nepřinesla žádnou z původně avizovaných výhod. Držiteli tohoto označení nejsou ani výrobci nejkvalitnějších potravin, neboť podmínky pro její udílení tvoří víceméně jen nutnost dodržovat předpisy platné pro výrobu potravin, a mnohdy ani to ne. Držiteli tohoto ocenění ale nejsou ani potraviny vyrobené pouze ze surovin od českých sedláků,“ upozornil předseda ASZ ČR Josef Stehlík.

V konkurenci plejády dalších značek kvality či původu se navíc spotřebitel ani nedozví, jaké výhody mu může nákup potravin pod značkou Klasa přinést, a ve větší míře je tak nakupuje pouze tehdy, když má možnost vyhrát v doprovodné soutěži například automobil. Nekupuje je tak kvůli značce samotné, ale kvůli zcela nepotravinářské výhře. Jediným výsledkem pak je tedy to, že má část spotřebitelů o existenci Klasy nějaké povědomí. Prodej českých potravin, a to nejen uvedené značky, se přitom ale stále snižuje.

„Výsledky kontrol Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) zaměřené na potraviny oceněné značkou Klasa opakovaně potvrzují jejich velmi vysokou jakost a bezpečnost. Z hlediska zjištění SZPI se jedná o jednu z nejméně problematických kategorií potravin. U ostatních kategorií potravin inspektoři zjišťují až řádově vyšší podíly nevyhovujících vzorků,“ odmítlo ministerstvo zemědělství výtky asociace.

Podle ministerstva inspektoři SZPI loni hodnotili celkem 207 šarží potravin oceněných národní značkou kvality Klasa. Všechny hodnocené šarže vyhověly ve všech hodnocených parametrech.

Chybné nastavení projektu

Podle asociace je projekt Klasy od samého začátku chybně nastavený a nefunkční. Tvrdí, že byl vytvořen především jako podpora marketingu pro výrobky průmyslových výrobců, ale ve výsledku nepomáhá ani jim. Uvádí příklad selských nebo farmářských potravin, které v projektu Klasa oceňovány nejsou, ačkoli by si právě takové výrobky, když už mají být „Klasa“, uvedené označení zasloužily.

Projekt má podle asociace i chybně nastavenou komunikaci. Dokládá to údaji z přehledu realizovaných aktivit na podporu značky v letech 2017 - 2008, které získala od ministerstva zemědělství. Mediální agentury utrácejí drtivou většinu peněz daňových poplatníků za inzerci v médiích, často nelogicky v těch určených pro odbornou potravinářskou, nikoliv laickou veřejnost, a také ve výzkumech veřejného mínění, jimiž se snaží oprávněnost použití finančních prostředků ospravedlnit.

„Současný vývoj naší i světové ekonomiky navíc signalizuje zpomalování hospodářského růstu, a tedy potřebu skončit s nesmyslným rozhazováním peněz, jehož jsme byli a jsme v posledních letech svědky. Jednou z možností, jak alespoň část peněz ušetřit, je marketingovou podporu Klasa výrazně přehodnotit, nebo ji ukončit,“ uvedla ASZ ČR v tiskové zprávě.

„Pokud chce ministerstvo zemědělství zvýšit podíl prodávaných českých potravin, je podstatně lepším řešením cíleně omezovat neúměrnou byrokracii, které musí podnikatelé v České republice, zejména pak drobní a střední zemědělci a výrobci potravin, čelit. Vyšlo by to levněji a výsledný efekt by byl nesrovnatelně větší, stejně jako pozitivní dopad na spotřebitele, “ uzavřel tajemník ASZ ČR Jaroslav Šebek.

Podle ministerstva zemědělství však marketingová kampaň ke značce KLASA funguje, jak má, a není pravda, že výrobcům získání značky kvality Klasa nepomáhá při zvyšování obratu.

„Úspěšnost a efektivitu kampaně na podporu kvalitních potravin lze nejlépe sledovat na produktech nesoucích značku Klasa, které tak využíváme k hodnocení trendů a efektivity, protože data k jejich prodejům jsou snadno sledovatelná, verifikovatelná a reprezentují celou kategorii kvalitních potravin. Takto pojatá kampaň zaměřená na edukaci spotřebitelů se od jara 2017 začíná projevovat i v praxi obchodních řetězců, které si začínají uvědomovat význam kvalitních produktů a českých značek v rámci jejich boje o dosažení maximálního tržního podílu v rámci ČR,“ uvedl pro Deník Vojtěch Bílý, tiskový mluvčí ministerstva zemědělství.

Odvolává se přitom na výsledky předběžných průzkumů výzkumných agentur STEM/MARK a GFK. Z údajů GFK vyplývá, že zatímco celý trh potravin vzrostl loni o pět procent, trh kvalitních potravin (prezentovaný výrobky značky KLASA) rostl rychlostí 9,8 procenta.

„V roce 2017 rostl celý rychloobrátkový trh o 23 miliard korun. Na tomto nárůstu se podílely potraviny značky Klasa 9,2 miliardami korun, což činí celých 40 procent. Každá jedna koruna investovaná do kampaně vygenerovala v roce 2017 přes 62 korun zvýšení obratu,“ dodal.