Česko bez hospůdek a restaurací si lze jen těžko představit. Přesto se k nim Češi mírně obracejí zády. Restauratéři mohou jen těžko pominout, že jim už jedenáct měsíců po sobě nepřetržitě klesají tržby.
„Lidé stále více šetří a první, v čem ve svém rozpočtu škrtají, jsou služby restaurací," komentoval poslední zveřejněná čísla Českého statistického úřadu prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Právě statistici spočítali, že restaurace letos 
v dubnu utržily o 1,6 procenta méně než v loňském dubnu.

Jenomže šetření není jediným důvodem, proč lidé přestávají do restaurací chodit. „Podle průzkumu, který jsme si nechali udělat, lidé do restaurací chodí především proto, aby se setkali s přáteli. V posledních letech se však přesouvají na zahradní party a do domů. Jsou totiž schopni si doma vytvořit kompletní zábavu z toho, co koupí v maloobchodech," přiblížil Václav Stárek. Jeho slova jako by potvrzovaly údaje Českého svazu pivovarů a sladoven. Loni vůbec poprvé v historii se prodalo méně piva v sudech než piva v lahvích nebo v plechovkách.
Předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erich z toho usuzuje, že lidé pivo pijí spíše doma než v hospůdkách.

Přitom ještě nedávno lidé konzumovali v restauracích hlavně pivo. „Dnes vyhledávají spíše kvalitní podniky, a na pivo tam nechodí," potvrdil Václav Stárek.

Pomůže léto?

Navíc většina podniků funguje v nájmu, takže s podobnou změnou chování zákazníků mají restauratéři problém. Prezident Asociace hotelů a restaurací uvedl, že ročně ubývá pět procent restaurací. Podle posledních údajů agentury GfK v současné době funguje v Česku asi 36 tisíc gastronomických provozů.
Analytik společnosti Home Credit Michal Kozub však vidí naději v letošním sportovním létě. „Mistrovství světa 
v hokeji, fotbale a olympiáda by mohly přitáhnout do hospod a restaurací nové zákazníky a zvednout tím tržby," míní.

Restauratéři v tom však nejsou sami. Dubnový propad tržeb zaznamenali i další obchodníci. K lepším výsledkům jim nepomohly ani Velikonoce, které bývaly tradičně svátky hojnosti a lidé se na ně připravovali mohutnými nákupy. Razantně to pocítili prodejci potravin, kterým 
v dubnu klesly tržby oproti loňsku o 5,8 procenta. „Ceny jídla sice již nerostou tak dramaticky jako v únoru a březnu, i tak jsou ale pro běžné spotřebitele subjektivně drahé," vysvětlil Michal Kozub.

Ne všichni obchodníci si v dubnu stěžovali. Lidé více nakupovali přes internet a nechali si zboží doručovat zásilkovými službami, čímž se těmto obchodníkům zvýšily tržby o 9,6 procenta.
Lépe na tom byli i obchodníci s oděvy a obuvi a prodejci farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží.
Zákazníky potěší, že tento týden začínají výprodeje.