Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Španělská Cintra získá obří zakázku na stavbu silnic na Slovensku

Bratislava - Konsorcium pod vedením španělské společnosti Cintra postaví a bude provozovat asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy formou projektu veřejně-soukromého partnerství (PPP). Rozhodla o tom dnes slovenská vláda. Hodnota zakázky dosáhne 1,89 miliardy eur (51 miliard Kč).

17.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Konsorcium nabídlo nejnižší cenu ze čtyř účastníků tendru, kteří předložili nabídky v této největší zakázce svého druhu za současné vlády premiéra Roberta Fica.

"Dosáhli jsme dalšího důležitého milníku v budování dopravní infrastruktury na Slovensku. Podařilo se nám dospět k výsledkům, které jsou výjimečné," řekl novinářům ministr dopravy Ján Počiatek ke schválenému PPP projektu. Dodal, že stát by nedokázal vyčlenit dostatek peněz na výstavbu úseků D4 a R7 tradičním způsobem, kdy stavebním firmám platí za budování silnic již v průběhu výstavby a po jejím dokončení.

Uvedená hodnota kontraktu ohledně výstavby a provozu silnic v okolí Bratislavy nezahrnuje náklady na výkup pozemků. Počiatek uvedl, že za půdu pod D4 a R7 stát zaplatí 375 milionů eur (10,1 miliardy Kč).

Obchvat Bratislavy a rychlostní silnice

Prostřednictvím PPP projektu vítězné konsorcium postaví a následně bude provozovat první část nového dálničního obchvatu Bratislavy D4 a rychlostní silnice R7 od slovenské metropole na jihovýchod země, kde v uplynulých letech vyrostlo mnoho obytných lokalit. Výstavba silnic má začít již letos na jaře, s dokončením se počítá v roce 2020.

V současnosti tranzitní doprava projíždí přes Bratislavu po dálnici, která vede městem a kde se v dopravní špičce vytvářejí zácpy. Podle slovenských médií projekt výstavby D4 a R7 příliš neuleví silniční dopravě v Bratislavě, protože tranzitní doprava na příjezdových silnicích do slovenské metropole tvoří jen zlomek z celkového počtu vozidel. Naopak automobily například ve směru od západoslovenské Trnavy by na cestě do Rakouska, Maďarska nebo i do Česka měly po dokončení dálnice D4 projíždět Bratislavou během dopravní špičky rychleji než v současnosti.

Analytici slovenského ministerstva financí spočítali, že zmiňovaný PPP projekt by byl oproti tradičnímu způsobu financování silnic nevýhodnější pouze v případě, že stát by rozběhl výstavbu již v tomto roce. Podle scénáře, který s ohledem na přípravné práce předpokládá možnost zahájení stavby státem až v roce 2018, by už PPP projekt vyšel výhodněji.

30 let splácení

Konsorcium pod vedením Cintry, jehož součástí jsou také společnosti Porr a Macquarie Capital Group, dostane od státu roční splátku 56,72 milionu eur (1,5 miliardy Kč), která se bude každoročně upravovat o inflaci. Stát bude investici splácet 30 let a po skončení kontraktu investor odevzdá zrekonstruovanou infrastrukturu státu.

Všechny nabídky v tendru byly výrazně výhodnější, než předpokládala původní studie, která počítala s platbou od 135 do 151 milionů eur (3,6 miliardy až 4,1 miliardy Kč) ročně. Mezitím ale došlo ke změně technických parametrů projektu, například ke snížení počtu jízdních pruhů.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Fica, která byla v úřadu v letech 2006 až 2010. Realizovat se ale podařilo jen jeden z nich, a to výstavbu zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Na další infrastrukturní projekty pak Slovensko začalo více využívat peníze z evropských fondů, stát tak podle analýzy nevládního institutu INEKO ušetřil jen na stavebních nákladech asi dvě miliardy eur (54 miliard Kč).

Autor: ČTK

17.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka.
4 14

Sobotka po pádu ČSSD: Vzestup extrémistických stran je znepokojivý

Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Faltýnek
8 28

Faltýnek chce nejdříve mluvit s ČSSD a lidovci

Místopředseda ANO Richard Brabec: Vznikne vláda s Babišem v čele

/ROZHOVOR/ Místopředseda ANO a vlády, ministr životního prostřední Richard Brabec má z volebního výsledku velkou radost a věří, že strany, které se dostaly do sněmovny, dají přednost funkční vládě před zmatky a nejistotou.

Komentář Stanislava Šulce: Konec slavné značky KSČ(M)

Sčítání hlasů ještě probíhá, ale o několika poražených těchto voleb již není pochyb. Patří mezi ně také Komunistická strana Čech a Moravy, která si oproti minulým volbám pohorší, a to celkem výrazně. Nejspíš přijde o 15 a více poslanců, s výsledkem kolem devíti procent KSČM dosáhne nejhoršího výsledku své historie, a to včetně voleb probíhajících krátce po listopadu 89.

AKTUALIZOVÁNO

Bartoš vyloučil spolupráci s Babišem i tichou podporu jeho vlády

/VIDEO/ Předseda Pirátů Ivan Bartoš po sečtení volebních výsledků zopakoval, že jeho strana vyloučila vládní spolupráci s ANO i tichou podporu tohoto hnutí kvůli trestně stíhaným představitelům Andreji Babišovi a Jaroslavu Faltýnkovi. Za důvěryhodné naopak považuje politiky hnutí STAN. Ve třetině sčítání se výsledek Pirátů přiblížil deseti procentům.

AKTUALIZOVÁNO

Před štábem SPD zasahovala policie. Hnutí vykázalo tři novináře

Hnutí Svoboda a přímá demokracie neudělila akreditace do volebního štábu třem médiím, dalších 70 naopak akreditaci dostalo, řekl novinářům místopředseda Radim Fiala.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení