„V horkých letních měsících lidé pijí obecně více vodu. Naopak v chladnějších měsících preferují slazené nápoje,“ uvádí Jiří Pražan, prezident Svazu výrobců nealkoholických nápojů a doplňuje: „Češi rádi zkouší nové nápoje, boom ochucených nealkoholických piv je už minulostí, letos zaznamenáváme v souvislosti se zdravým životním stylem posun spotřebitelské poptávky k nápojům se sníženým energetickým obsahem.“

Z celkového objemu téměř 2,3 miliardy litrů spotřebovaných nealkoholických nápojů na každého u nás připadá 124 litrů sycených nápojů a 50 litrů balených vod. Spotřebu však vždy výrazně ovlivňuje počasí. Za loňským nárůstem stojí podle Svazu výrobců nealkoholických nápojů také zlepšení ekonomické nálady ve společnosti a ochota lidí více utrácet.

Limonády se na spotřebě nealka podílejí z 57 procent, balená voda téměř z jedné čtvrtiny. Sirupy loni tvořily 15 procent prodejů a džusy pět procent.

Ve srovnání se spotřebiteli v jiných evropských státech však Češi v této oblasti patří spíše k průměru. Největší spotřebu nealkoholických nápojů mělo loni Německo, kde si jich každý obyvatel dopřál zhruba 347 litrů. Naopak nejméně nealka vypili v Litvě, a to 118 litrů na obyvatele.