Správa železnic původně plánovala zahájení stavby mimoúrovňového křížení železnice se silnicí v tomto místě na polovinu roku 2020, ale vše se protahuje kvůli dvěma účastníkům územního řízení.

Tisková mluvčí Správy železnic Nela Friebová pro Deník sdělila, že v září 2021 nabylo právní moci územní rozhodnutí vydané dotčeným městským úřadem a pokračuje zpracování dokumentace pro stavební povolení.

Demolice mostů přes Rudnou ulici, 25. ledna 2022 v Ostravě.
OBRAZEM: Rychlá demolice v Ostravě-Vítkovicích. Most šel k zemi

„Podání žádosti o stavební řízení předpokládáme v první polovině letošního roku. V současné době ale není projednána dohoda se dvěma účastníky. Jeden z vlastníků nemovitostí potřebných pro uskutečnění stavby požaduje finanční vyrovnání,“ uvedla Nela Friebová.

Investor dává přednost dohodě

Správa železnic nechala zpracovat dva znalecké posudky včetně právního rozboru a revizního posudku na požadovanou výši finanční kompenzace dotčeného vlastníka a na základě těchto nových dokumentů se uskutečnilo začátkem loňského prosince nové jednání o výkupu nemovitostí, ale k dohodě nedošlo. „Vlastník umožní investorovi zaměření nutné pro zpracování geometrických plánů pro výkup dotčených pozemků, investor připraví aktualizované smlouvy k výkupu nemovitostí a vlastník zajistí vlastního znalce k revizi předložené smlouvy a zpracovaných znaleckých posudků investora,“ doplnila mluvčí Správy železnic.

Ilustrační foto.
Razítko pro rychlovlaky přes Brno. Cesta do Prahy se zrychlí, potrvá do hodiny

Situaci komplikuje skutečnost, že další účastník řízení bude souhlasit s výkupem svého pozemku pod podmínkou, že dá souhlas i první zmíněný vlastník. „V případě, že s dotčenými vlastníky nedojde ke vzájemné dohodě budeme následně postupovat podle platné legislativy - zákona o urychlení výstavby, stavby ve veřejném zájmu,“ nastínila Nela Friebová s tím, že Správa železnic ale upřednostňuje dohodu s vlastníky nemovitosti.

Předpokládaný termín zahájení stavby je jaro 2023, začít se má výstavbou obslužné komunikace v části Butovic. V následujícím roce je v plánu výstavba podjezdu a úprav v ulicích Nádražní a 2. května. Stavba by měla být hotová do konce roku 2024. „Tyto termíny jsou ale podmíněny získáním pravomocného stavebního povolení a ukončením majetkoprávního vypořádání se všemi dotčenými vlastníky,“ upozornila Nela Friebová.

V rušení přejezdů chtějí pokračovat

Pokud se stavba podjezdu ve Studénce uskuteční, zmizí místní železniční přejezd jako jeden ze 7 734 železničních přejezdů, které se v současné době nachází v železniční síti v České republice. Z nich je 4 248 vybaveno přejezdovým zabezpečovacím zařízením - z toho 1 611 se závorami, zbylých 3 486 je vybaveno kříži. V roce 2018 evidovala Správa železnic 7 858 přejezdů, v roce 2019 to bylo 7 825 přejezdů. Správa železnic se snaží některé přejezdy rušit, neboť platí, že „nejbezpečnější přejezd je žádný přejezd“. Loni takto zmizelo z železniční mapy 45 přejezdů, zrušeno bylo i dalších sedm přejezdů, které byly zřízeny dočasně v rámci stavby. Trend rušení železničních přejezdů má pokračovat i v letošním roce.

Zrezivělou parní lokomotivu 12. ledna 2022 převzala Lakovna ZEGA, která ji během pár měsíců  kompletně zrestauruje.
VIDEO: Trať v Krnově slaví velké výročí. Parní lokomotivu hodí lakovna do gala

Železniční přejezd ve Studénce se zapsal černým písmem do archivů 22. července 2015. Před osmou hodinou ranní nerespektoval polský řidič kamionu výstražné znamení a vjel na přejezd, kde ho „uvěznily“ závory. Zakrátko tudy projížděl vlak SC 512 Pendolino, který jel na trase Bohumín – Františkovy Lázně. Po nárazu do kamionu ve vlaku zemřeli tři cestující, pětadvacet utrpělo zranění.

V roce 2021 došlo v České republice ke 160 nehodám na přejezdech, o téměř desetinu více než před rokem. Ubylo ale zraněných i usmrcených na přejezdech - celkem jich bylo 28, což bylo ve srovnání s předešlým rokem o 12 méně.