„Musíme připravit všechny potřebné doklady a domluvit volný termín, kdy nás ambasáda přijme. Obecně tento proces trvá 60 až 90 dní.
V případě Ukrajiny se ale dostáváme někdy na více než šest měsíců,“ uvedla personální ředitelka společnosti Lucia Kunešová. České dopravní firmy tak na ukrajinském trhu práce často předběhne zahraniční konkurence, především Slováci, jejichž administrativa je hbitější.
Arriva se například během letní náborové akce ve Lvově domluvila s dvacítkou řidičů, ambasáda jim ale dala termín na pohovor až na konec listopadu.
Srbští řidiči míří podle generálního ředitele Arrivy Daniela Adamky do Prahy a středních Čech, kde se firma potýkala s nedostatkem lidí především po nedávném zapojení Kladenska do Pražské integrované dopravy. Řada spojů musela být kvůli tomu odřeknuta. Firmě přijeli vypomáhat i zaměstnanci z Moravy.
V Srbsku loví společnost mezi kolegy ve skupině Arriva i mimo ni. Řidiči autobusů a nákladních aut patří mezi nejvíce nedostatkové profese na trhu práce. Podle odhadů jich chybí až 10 tisíc. Vedle shánění řidičů v zahraničí pořádají dopravci i kampaně zaměřené na jiné profese nebo se za volant snaží nalákat více žen. Například teplická Arriva City pořádala koncem září náborovou akci Maminky za volant.