„Cenami jsme museli dohnat ekonomiku,“ říká mluvčí pošty Dita Václavíková. „Platíme neustále dražší naftu, nájmy a lidi jako každý jiný zaměstnavatel. Jsme sice státní podnik, ale nedostáváme žádné dotace či pobídky z peněz daňových poplatníků, jak si mnozí myslí. Ekonomicky fungujeme jako kterýkoli jiný subjekt na trhu,“ uvedla.

Vedení České pošty loňský rok označilo za úspěšný a má k tomu důvod. Za rok 2007 dosáhl zisk před zdaněním 794,5 milionu korun, což je oproti předchozímu roku dvounásobek.

„Snížili jsme náklady a snižovali jsme také investice, které souvisely s centralizací,“ poznamenala mluvčí. Pošta totiž zrušila sedm odštěpných závodů a od února vystupuje pod jednou hlavičkou, což byl i důvod, proč podnik dočasně seškrtal velkou část investic. „Nemělo smysl, aby si tyto závody individuálně nakupovaly a řešily svoje potřeby, když se posléze pošta převáděla na centrální řízení,“ vysvětlila Dita Václavíková s tím, že do budoucna by se měl objem investic opět znásobit.

Loňský zisk je podle jejích slov dvounásobný i proto, že v roce 2006 se uměle snížily výnosy kvůli změnám ve vedení účetnictví. Kdyby nebylo takzvaných opravných operací, mohl by být zisk z předloňska dokonce vyšší než ten loňský.

Co si ale Česká pošta příliš pochvalovat nemůže, je kvalita poskytovaných služeb. Na jejich zhoršující se úroveň nedávno upozornil například Český telekomunikační úřad a ne příliš lichotivě vyšli pošťáci také z testu Deníku.

Podle Petry Zindulkové, z tiskového oddělení telekomunikačního úřadu, jsou nejzávažnějším problémem dlouhé čekací a doručovací doby. Pracovníci pošty se dle jejích slov často ani nepokouší doručit zásilku do místa bydliště. To potvrdily i některé reakce našich čtenářů.„Už několikrát se mi stalo, že jsem celý den doma a ve schránce pak najdu oznámení, že jsem byla „nezastižena“- pokud vůbec to oznámení někdo vypíše. Někdy úplně náhodou zjistím, že na poště něco mám,“ uvedla například čtenářka Pavla v diskuzi na webu Deníku.

Podle Dity Václavíkové se ovšem jedná o dílčí pochybení, která se paušalizují na celou Českou poštu. Připustila ale, že například ke zpožďování zásilek v minulosti docházelo, a to kvůli problémům s odběrným a přepravním uzlem v Brně.