"Obnova českého parku autobusů je nedostatečná. Jedná se o krajně nepříznivý vývoj s negativními vlivy na životní prostředí a bezpečnost silničního provozu," uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek.

Autobusy před 14 lety podle Šípka musely plnit normu Euro 3, která tolerovala třikrát větší množství emisí proti současné Euro 5. S opotřebením motoru přitom množství emisí ještě stouplo.

Průměrný autobus registrovaný v ČR byl vyrobený v roce 1998. Teprve v roce 2000 však byly zavedeny legislativní standardy zásadně zpřísňující požadavky na aktivní a pasivní bezpečnost autobusů. Pokrok nastal mimo jiné u brzd, stability a signalizace závad a byly také zavedeny přísné standardy pro sedadla cestujících a pevnost karoserie.

"Realita je však taková, že téměř třetina autobusů registrovaných v ČR neplní ani základní úroveň dnešních standardů bezpečnosti. To má fatální následky při dopravních nehodách autobusů," dodal Šípek. K rizikům pro bezpečnost silničního provozu přistupuje u starších autobusů i jejich technický stav. Odborníci tvrdí, že prakticky každý autobus, který havaroval, měl nějakou technickou závadu a tyto závady se ze 75 procent na nehodách přímo podílely.

V loňském roce se v Česku vyrobilo 3560 autobusů. V poměru k počtu obyvatel to ČR řadí tak jako ve výrobě osobních automobilů mezi světové velmoci. Na obnově tuzemského vozového parku se však tato skutečnost prakticky neprojevuje.