Staropramen chce prodeje pardubických piv rozšířit do celé ČR a posílit export, zejména na Slovensko. Potenciál mají podle Staropramenu značky Pernštejn, Taxis a Porter, v celé zemi by měly být ke koupi do září.

"Spotřebitel žádá pestrost nabídky, my jim ji chceme dát. Naprostý standard je v restauracích pět šest piv," řekl generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen Petr Kovařík. "Jsem velice rád, že do naší pivovarské rodiny přivítáme zkušené kolegy z východních Čech," uvedl.

Majoritními akcionáři Pardubického pivovaru byli od roku 2010 dva podnikatelé. Michal Pátek držel 41 procent akcí, Leoš Kvapil vlastnil 40,5 procenta akcií. Jednání o prodeji začala asi před rokem a půl.

"Naše zdroje byly omezené. Pro nás je důležité, že budou zachovaná místa, zajištěné investice," řekl Kvapil. Kdyby Pardubický pivovar chtěl docílit celostátní distribuce, potřeboval by investici 100 milionů korun.

Cílem akvizice je do deseti let zdvojnásobit produkci na 160 tisíc hektolitrů. V posledních letech pivovar uvařil kolem 80 tisíc hektolitrů piva ročně. Pivo stáčí do sudů nebo lahví, pivo v plastových lahvích nebo plechovkách nenabízí. V prodejích loni převažovalo z 60 procent lahvové pivo. Podnik víc produkce uplatní na domácím trhu, okolo 25 tisíc hektolitrů vyváží do dvacítky zemí.

Pro zaměstnance se nic nemění

Pardubický pivovar si zachová vlastní autonomii, zůstane samostatnou akciovou společností s dosavadními zaměstnanci a hospodařením. Ředitelkou Pardubického pivovaru bude Petra Chovancová. Finanční ředitel a jednatel bude Zdeněk Havlena z firmy Pivovary Staropramen, zasedne i v představenstvu.

Kvapil v představenstvu zůstane. Volba představenstva je na programu valné hromady příští týden. "Provedeme jen tři nezbytné změny. Výměnu na pozici ředitele. Navazující změny v představenstvu. A začneme obchodně spolupracovat. To je vše. Zaměstnanců ani chodu pivovaru se změna nijak nedotkne. Vše bude fungovat jako doposud," uvedl Kovařík.

Ztrátu pivovar vykazoval v letech 2009 až 2012 zhruba od dvou milionů korun do 7,5 milionu korun. Ztrátový byl také v roce 2014, ztráta byla 1,7 milionu korun. Stejnou ztrátu měl v roce 2017 a loni ztráta dosáhla zhruba tří milionů korun. Předloňské výnosy podniku byly téměř 134 milionů korun.

Pivovar vznikl v roce 1871. V roce 2016 oslavil 145 let existence. Vyrábí řadu značky Pernštejn, čtrnáctistupňový Taxis nebo Porter, což je tmavé devatenáctistupňové pivo.

Staropramen zkušenost s regionálním pivovarem má, vlastní Ostravar, který vyrábí i speciální piva. "Vaříme je pod označením Speciály ze spilky a úspěšně distribuujeme po celé zemi. Už dvě z těchto piv, Mustang a Černá Barbora, se staly tak oblíbenými, že jsme je začali vařit celoročně a jejich prodeje meziročně rostou o devadesát a více procent," řekl Kovařík. Výběr vhodného pivovaru k další akvizici podle něj trval dva roky.

Pivovary Staropramen v ČR provozují smíchovský Staropramen a ostravský pivovar Ostravar. Firma je od roku 2012 součástí americké pivovarské skupiny Molson Coors. Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil Anheuser-Busch InBev. V roce 2017 měla firma 1436 zaměstnanců.

Staropramen se vyváží do 33 zemí. Mezi nejvýznamnější exportní trhy Staropramenu patří Slovensko, Švédsko, Velká Británie a Německo.