Návrh je součástí prvního balíčku změn nového občanského zákoníku, jejichž pracovní verzi ministerstvo právě dokončilo. Dosud platilo, že zákazník od e-shopu získal za vrácené zboží plnou cenu, pokud nebylo viditelně poškozené. Produkt si tak mohl v podstatě půjčit ke 14dennímu užívání jen za cenu poštovného.

Nově má spotřebitel odpovídat i za snížení hodnoty, k němuž došlo při běžném nakládání se zbožím, pokud toto přesahuje "rozsah nakládání za účelem obeznámení se s jeho povahou, vlastnostmi a funkčností." Možnost odstoupení tedy zůstane, ne vždy by se ale vracela plná cena.

Na zneužívání práva na odstoupení od smlouvy si tuzemské e-shopy opakovaně stěžují. Podle ankety Aktuálně.cz sice takovéto vratky obvykle dosahují maximálně jednoho procenta všech objednávek, díky zpřísnění by jim však ubylo komplikací. Lidé si takto nejčastěji "půjčují" sezónní zboží, jako jsou digitální fotoaparáty nebo navigace, často ve čtrnáctidenní lhůtě vrací také mobilní telefony.

"Stává se, že ve fotoaparátech nalézáme nejrůznější fotografie nebo dokonce písek z pláže," uvedla ředitelka Kasa.cz Andrea Čižmářová. "Nyní řešíme také vrácení velkého nafukovacího člunu, který zákazník vrátil plný soli. Je tedy vidět, že byl evidentně použit na dovolené u moře," dodala.

Takto vrácené zboží putuje zpravidla do výprodeje za sníženou cenu. Ta bývá někdy až o třetinu nižší. Pro věci s označením "rozbaleno" mají velké e-shopy zřízeny i speciální sekce.