Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stát dál podpoří řidiče s auty na plyn či elektřinu

/INFOGRAFIKA/ Česká republika  hodlá i nadále podporovat  řidiče, kteří si koupí ekologičtější automobil s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), vodík či elektřinu. Už teď se na alternativní pohony uplatňuje jen nepatrná spotřební daň. Ve výsledku tak motoristé jezdí  daleko levněji.

13.7.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČEZ Futuremotion

Daňová úleva pro alternativní pohony by přitom měla fungovat i po roce 2020. Na včerejším setkání Českého plynárenského svazu (ČPS) to uvedl náměstek ministra průmyslu Eduard Muřický.

Vláda na začátku prázdnin potvrdila takzvaný Národní akční plán čisté mobility. Například u CNG se počítá s vybudováním sítě 300 plnicích stanic po celé ČR, dnes jich je 154. „Plán počítá i se zvýhodněnou sazbou spotřební daně pro CNG i po roce 2020. Její zachování považujeme za klíčové pro dlouhodobé snižování emisí v dopravě,“ říká Muřický.

Cena za ujetý kilometr

Na litr nafty je spotřební daň přibližně 11 korun, na litr benzínu skoro 13 korun. U CNG je to na kubík asi 1,4 koruny. Česko se podle Muřického nechce vydat „slovenskou cestou“. Naši východní sousedé v roce 2011 sazby spotřební daně zvedli  a výsledkem je třetinový propad prodeje aut na CNG.

V Česku se naopak čisté mobilitě daří. Například každý čtvrtý autobus, který se u nás prodá, je už na stlačený zemní plyn. Dohromady u nás jezdí sice „jen“ 18 tisíc aut na CNG, ale meziroční nárůsty prodeje byly v uplynulých dvou letech 30 až 40 procent.  Auta s alternativním pohonem by měla v budoucnu tvořit až čtvrtinu motoparku veřejné správy.

Podle Michala Vojtíška z Fakulty strojní ČVUT v Praze, který je autorem studie o emisích aut na plynový pohon, mají například CNG  auta jedenáctkrát lepší výsledky při měření oxidu dusíku než auta na naftu a proti benzínovým autům vypouštějí méně částic.

Jedna nevýhoda u CNG aut zůstává. V Česku platí vyhláška, která autům na plyn plošně zakazuje vjezd do podzemních garáží. Podle ředitele ČPS Jana Rumla ale dál probíhají jednání s hasiči a úřady, aby zákaz nebyl plošný. 

Autor: Jan Klička

13.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem.
AKTUALIZOVÁNO
73 33

Šest prezidentských kandidátů ve vlaku: neshody nad Mašíny i sestavením vlády

Nová Sněmovna, Tomio Okamura
9 4

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Zeman odletěl do Ruska. S Putinem se sejde zítra

Prezident Miloš Zeman dnes odletěl z Prahy na pětidenní státní návštěvu Ruska. Na jedné z jeho posledních zahraničních cest před lednovými prezidentskými volbami ho doprovází početná skupina českých podnikatelů, kteří budou na seminářích v Moskvě a uralském Jekatěrinburgu diskutovat o rozšíření kontaktů s ruskými firmami. Podepsat mají smlouvy za víc než 20 miliard korun. 

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

První lanovka v Praze jezdila na Letné. Nahradil ji jezdící chodník

První lanovka v Praze. Většině lidí se automaticky vybaví ta na Petříně. Nejde ale o první lanovou dráhu v metropoli. Dříve vznikla lanovka na Letné, která fungovala od roku 1891. Ze začátku ji poháněl systém vodní převahy, poté jezdila na elektřinu. Později vozil na Letnou návštěvníky takzvaný pohyblivý chodník. Dnes po lanovce najdete už jen zbytky opěrných zdí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT