Daňová úleva pro alternativní pohony by přitom měla fungovat i po roce 2020. Na včerejším setkání Českého plynárenského svazu (ČPS) to uvedl náměstek ministra průmyslu Eduard Muřický.
Vláda na začátku prázdnin potvrdila takzvaný Národní akční plán čisté mobility. Například u CNG se počítá s vybudováním sítě 300 plnicích stanic po celé ČR, dnes jich je 154. „Plán počítá i se zvýhodněnou sazbou spotřební daně pro CNG i po roce 2020. Její zachování považujeme za klíčové pro dlouhodobé snižování emisí v dopravě,“ říká Muřický.
Na litr nafty je spotřební daň přibližně 11 korun, na litr benzínu skoro 13 korun. U CNG je to na kubík asi 1,4 koruny. Česko se podle Muřického nechce vydat „slovenskou cestou“. Naši východní sousedé v roce 2011 sazby spotřební daně zvedli a výsledkem je třetinový propad prodeje aut na CNG.

V Česku se naopak čisté mobilitě daří. Například každý čtvrtý autobus, který se u nás prodá, je už na stlačený zemní plyn. Dohromady u nás jezdí sice „jen“ 18 tisíc aut na CNG, ale meziroční nárůsty prodeje byly v uplynulých dvou letech 30 až 40 procent. Auta s alternativním pohonem by měla v budoucnu tvořit až čtvrtinu motoparku veřejné správy.
Podle Michala Vojtíška z Fakulty strojní ČVUT v Praze, který je autorem studie o emisích aut na plynový pohon, mají například CNG auta jedenáctkrát lepší výsledky při měření oxidu dusíku než auta na naftu a proti benzínovým autům vypouštějí méně částic.

Jedna nevýhoda u CNG aut zůstává. V Česku platí vyhláška, která autům na plyn plošně zakazuje vjezd do podzemních garáží. Podle ředitele ČPS Jana Rumla ale dál probíhají jednání s hasiči a úřady, aby zákaz nebyl plošný.