Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bude to až o čtyřicet procent levnější, než jsme čekali.

Praha /INFOGRAFIKA/ - S tímto výsledkem skončilo letos na jaře výběrové řízení na zhotovitele prvních dvou úseků opravy dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) sice mohlo mít pochyby o reálnosti takové nabídky, jinou šanci, než vybrat nejlevnějšího, ale ŘSD nemělo. Zákon to neumožňuje.

22.7.2013 AKTUALIZOVÁNO 22.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Jenže teď se ukazuje, že dálnici D1 u Velké Bíteše má podloží v horším stavu, než se zdálo. A stát a zhotovitel se přou 
o to, kdo by měl nést náklady za takzvané vícepráce.

V pondělí si nový ministr dopravy Zdeněk Žák pozval na ministerstvo dopravy ředitele státních investorských organizací. Nařídil jim, aby v rámci všech dopravních staveb v ČR přísněji postupovali při posuzování zmíněných víceprací 
a stanovil sedm základních bodů. „Zavedeme do toho řád, který chyběl," uvedl v ČT ministr Žák.

Přehledné účty

Nově by podle ministra mělo platit, že stavaři vícepráce nejdříve ohlásí a teprve po jejich schválení jim budou proplaceny. Skončí také proplácení víceprací na hromadných fakturách – budou se účtovat jednotlivě. Za každou vícepráci bude zodpovídat konkrétní zaměstnanec investorské organizace. Když pochybí, musí ho investor nejdříve potrestat (včetně trestního oznámení) 
a teprve poté přijdou peníze ze státní kasy. Zlepšit se podle Žáka musí i reklamace, pokud stát zjistí, že stavaři pochybili. Kvůli sporům kolem opravy D1 už dnes vyrazí na kontrolu 
k Velké Bíteši zástupci ministerstva, ŘSD i Státního fondu dopravní infrastruktury.

Systémové řešení

Odborníci upozorňují, že problém s podsekávanými cenami a víceprácemi je širší. Stavaři jdou kvůli hladu po zakázkách čím dál častěji s nabídkami mimo realitu. Silnici sice skutečně postaví či opraví, ovšem adekvátně tomu klesá i kvalita. „Dnes je opravdu vše podřízeno ceně a tím roste i riziko pro investora," potvrzuje František Lehovec, profesor dopravního stavitelství 
z ČVUT. Podle něj nelze nikdy s úplnou jistotu vyloučit, že se při stavbě neobjeví nějaké komplikace, které si vyžádají vícepráce. „Ta politika nulové tolerance vůči možným vícepracím není úplně vhodná," říká.

Za normálních okolností by se investor, v tomto případě stát, neměl podle Lehovce řídit jen podle nejnižší nabídky. Dobrý příkladem je Německo. To si zavedlo institut „bezpečné ceny". Tedy takové, za kterou lze podle odborného odhadu postavit či opravit danou komunikaci. V Německu při posuzování nabídky od firem hraje důležitou roli i fakt, jakou má uchazeč referenci z minula. Zda má zkušenosti, dostatek odborníků, vybavení a zda už měl v minulosti problémy s nekvalitními stavbami.

V ČR se termín „vícepráce" stal synonymem pro prodražování. Známým příkladem je třeba pražský tunel Blanka. Místo 27 miliard korun bude stát o deset miliard více.

Dálnice.

Autor: Jan Klička

22.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
1 5

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš se sešel s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech
8 14

Dvě třetiny osobností regionů nejsou spokojeny s výsledky voleb

Nepozvaný Cimrman a nejhlasitější skladba světa: zhlédněte nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku od něděle 22. do pondělí 23. října 2017.

Za propad ČSSD a TOP 09 mohou podle politologa chyby i nepřesvědčiví lídři

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Povolební rozčarování zažívá strana, která od roku 2006 neměla méně než dvacet procent hlasů. Dramatický propad sociálních demokratů věštil předseda poslaneckého klubu Jeroným Tejc. „Varoval jsem před ním už na březnovém sjezdu strany,“ připomněl končící poslanec.

AUTOMIX.CZ

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Pro Škodu je čínský trh velice důležitý, prodá na něm totiž nejvíc aut. Věnuje mu proto zvláštní pozornost, což je nově znát i na omlazené Octavii. Verze pro čínské zákazníky se totiž od té evropské poměrně dost liší. Samozřejmě to ale není poprvé, co jsou modely určené pro jiné trhy pozměněné.

Zákeřný meningokok vzal život mladé dívce

Život 18leté dívky si v Ostravě vyžádalo v minulých dnech meningokokové onemocnění. Onemocnění mělo v jejím případě velmi rychlý průběh. Mladá pacientka zemřela do 24 hodin poté, co se u ní projevily problémy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT