Podle České pošty ale toto tvrzení vychází z nepravdivých ú­dajů.

Ministerstvo financí k tomu uvedlo, že současná právní úprava uplatňování DPH na poštovní služby je plně v souladu s právní úpravou EU. Rovněž vyčíslení případných dopadů na státní rozpočet je podle mluvčího MF Ondřeje Jakoba z věcného i početního hlediska nesprávné, protože nezohledňuje výši neuplatněného nároku na odpočet daně.

Česká pošta je jako držitel poštovní licence osvobozena od odvodu DPH ze služeb poskytovaných v rámci základní poštovní služby, která má zajistit všeobecnou dostupnost listovních služeb na celém území ČR. Na ostatní poštovní operátory se ale osvobození nevztahuje. Na rozdíl od nich však pošta musí u základní služby dodržovat kvalitativní požadavky dané zákonem.

Podle místopředsedy AAPO Petra Angelise jsou v rozporu s evropskou praxí v České republice do základní služby zahrnuty komerční zásilky. Týká se to hromadných firemních podání, ke kterým běžná veřejnost nemá přístup a u kterých se podmínky doručení a cena řídí individuální smlouvou mezi Českou poštou a firemním zákazníkem, uvedl Angelis. Právě při doručování těchto zásilek chce většina firem konkurovat České poště po otevření trhu od ledna příštího roku.

Mluvčí pošty Ivo Mravinac ale oponoval, že doručování na základě individuálních smluv do základních služeb osvobozených od DPH nespadá. „Základní poštovní služby jsou poskytovány všem subjektům za stejných podmínek," uvedl. Základní poštovní služby podle Mravinace nejsou nikde v EU vymezeny okruhem zákazníků, ani účelem, k němuž poštovní služby využívají, jak se snaží naznačit AAPO, ale vždy prostřednictvím kvalitativních parametrů služeb a požadavky na způsob jejich poskytování.

Česká pošta bude podle konkurentů kvůli DPH jednoznačně zvýhodněna proti ostatním aktérům na trhu, a to především u zákazníků, kteří nejsou plátci DPH. „Trváme tedy na narovnání podmínek osvobození od DPH tak, aby nedošlo k hrozící destrukci rovné soutěže, která má na poštovním trhu od roku 2013 nastat," uzavřel Angelis.

Skutečnost, že se podle evropského práva neuplatňuje u základních poštovních služeb DPH, v sobě podle mluvčího pošty nese sociální aspekt. Tyto definované služby charakterizuje jejich všeobecná dostupnost, a to jak územní, tak cenová. Právě cenové zatížení prostřednictvím uplatnění DPH by podle mluvčího mělo dopad téměř výhradně na koncového zákazníka.

Česká pošta ročně doručí okolo půl miliardy listovních zásilek. Do konce letošního roku má monopol na doručování psaní do 50 gramů s cenou do 18 Kč. Za to zajišťuje základní služby za stejných podmínek na celém území ČR, tedy i tam, kde to je ztrátové.