Zatímco lednové prodeje luxusního zboží jsou ve výrazném propadu, ti co obchodují s potravinami, alkoholem nebo tabákem si mohou stále mnout ruce. Poukazuje na to Český statistický úřad.

I když celkové tržby obchodníků v lednu klesly o 3,3 procenta, ne všichni tratí stejně. Nejvíce škodní jsou například prodejci automobilů, jejichž prodeje klesy o patnáct procent. Stále lépe se naopak daří obchodním řetězcům, kterým vzrostly tržby o 3,6 procenta. Naprostými premianty jsou lékárníci, ti si oproti loňskému lednu přišli na tržbách o jedenáct procent více.

Podle Heleny Horské, z ekonomického výzkumu Raiffeisenbank se dokonce jedná o nejvyšší nárůst od září 2008. „Podle mého názoru to spíše souviselo s chřipkovou epidemií a vyšší nemocností, než s poplatkovými posuny v krajských lékárnách. Jakmile lidé dostanou zprávu, že se blíží chřipková epidemie, často si kupují léky do zásoby,“ vysvětlila.

Stěžovat si nemohou ani prodejci alkoholu a cigaret. Na tomto zboží Češi evidentně šetřit nehodlají a žádný závratný propad tržeb se nedá očekávat ani v budoucnu. Když je krize, lidé prostě pijí a kouří.

„V každé krizi roste spotřeba látek, které snižují úzkost a mezi ty patří právě alkohol nebo cigarety. Rozhodně bych to ale nedoporučoval jako lék. Je to zneužívání psychotropních látek jako každé jiné,“ říká psycholog Slavomil Hubálek. I když by se mohlo zdát, že z tohoto trendu mohou profitovat majitelé restaurací a hospod, není to pravda. V tomto segmentu tržby klesají už více než rok.

Zlevnění? Asi ne

Pokles poptávky v obchodech by teoreticky mohl pohnout s cenami na pultech. A přesto že podle analytiků je prostor ke zlevňování veliký, k zásadnějším škrtům na cenovkách zatím nedochází. „Je to často až s podivem. Podíváme-li se například na ceny obilí, tak ty klesly meziročně o padesát procent. Naopak pekárenské výrobky zdražují,“ konstatuje analytik Československé obchodní banky Petr Dufek. Podle něj se obchodníci ke zlevňování rozhodnou jen v tom případě, až na tom budou ještě hůře.