Na nové úseky si ovšem řidiči ještě budou muset počkat. Mluvčí ŘSD Jan Studecký uvedl, že příští rok má být dokončený pouze jediný dálniční úsek, a to část autostrády D8 mezi Řehlovicemi a Lovosicemi v prosinci příštího roku.

Nejvíce, respektive nejdelší úseky začnou silničáři stavět v Jihočeském kraji, konkrétně na dálnici D3 a dnes ještě na rychlostní silnici R4. Pozadu ovšem nezůstanou stavby v Královéhradeckém a Pardubickém kraji, konkrétně na dálnici D11 a silnici R35.

Ze 140 kilometrů rozestavěných úseků stavbaři letos zahájili 53 kilometrů, zbytek je z předešlých let. Mezi největší stavby patří čtrnáctikilometrový úsek D1 z Přerova do Lipníka nebo sedmnáctikilometrový úsek R49 Hulín-Fryšták.

Největší investice pro příští rok si vyžádá třicetikilometrový úsek ze Ševětína do Borku u Českých Budějovic a mezi Úsilným a Dolním Třebonínem. V Královéhradeckém kraji pak půjde o dvacet kilometrů dlouhou dvojici úseků dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi a ze Smiřic dále na Jaroměř.

V Pardubickém kraji se má zase příští rok začít stavět 25 kilometrů rychlostní silnice z Opatovic do Časů a z Časů do Ostrova. V budoucnu by se měla doprava zjednodušit u Frýdku-Místku novým dvaadvacetikilometrovým úsekem rychlostní silnice R48.

Nových dálnic bude potřeba, protože přibývá i aut, která po nich jezdí. České automobilky hlásí, že letos vyrobí 1,285 milionu aut, čímž překonají loňský rekord o tři procenta. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka stačí k překonání loňského rekordu, když automobilky v prosinci vyrobí 40 tisíc vozů, u nákladních aut je to 60 vozů a u autobusů produkce převýšila loňský rok už v listopadu. Obdobné to bylo i u motocyklů.

Nárůst výroby aut

Výroba nákladních aut se letos přibližuje k 900. Firma Tatra Trucks tak o devět procent převyšuje loňskou výrobu. Autobusů v závodech Iveco a SOR Libchavy by se mělo letos vyrobit více než 4500, což je pětinový nárůst. Jediný výrobce motocyklů – Jawa Moto – by letos měl pustit do světa 1720 strojů. „Pokud v roce 2016 nedojde k dnes nepředvídatelným ekonomickým otřesům či neočekávaným změnám na trhu vozidel, předpokládáme, že výsledky za rok 2016 by mohly být nejméně na úrovni roku letošního," míní Šípek.

Největšímu českému výrobci aut Škoda Auto vzrostla mezi lednem a listopadem produkce o jedno procento, když vyrobila 691 620 vozů. Největší nárůst ovšem zaznamenala kolínská TPCA, která vyrobila 204 279 toyot, peugeotů a citroënů, což bylo o 9,7 procenta více než loni. Téměř stejný nárůst produkce, přesně 9,5 procenta, zaznamenala i automobilka Hyundai s 314 431 vyrobenými auty.

Tato auta bude také od 4. ledna možné vybavit takzvanými registračními značkami na přání. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) očekává, že tato možnost bude využívána spíše firmami, které si takto označí své vozové parky. Příliš velký zájem ale neočekává od soukromých osob. Už nyní je jasné, že pro vydání individuální značky budou platit určitá omezení. Lidé si například nemohou nechat na tabulku vyrazit hanlivá slova nebo ta, která obsahují snadno zaměnitelná písmena – G, CH, O, Q a W. To si podle ministerstva dopravy vyžádala policie.

Při sestavování seznamu asi 900 nepřípustných výrazů spolupracoval Ťokův úřad s Ústavem pro jazyk český Akademie věd ČR. „V různých situacích lze různá slova vnímat různým způsobem. Například slovo vůl je v některých kontextech naprosto neutrální," řekl šéf ústavu, podle něhož seznam nelze brát striktně a poslední slovo při rozhodování budou mít úředníci na registru vozidel. Cena jedné značky vyjde na 5000 korun, takže řidič za sadu zaplatí 10 000 korun.