„Každá z těchto dvou důležitých staveb, které dohromady pokládají 17 kilometrů nové dálnice D 55, se potýká se svými komplikacemi. Například u Moravského Písku jde o složité zakládání mostů. V případě té severnější části provázely stavbu komplikace v podobě archeologického průzkumu. Obě stavby ale naštěstí míří k otevření v roce 2024. Ten harmonogram by se v tomto směru měl naplnit,“ uvedl Martin Kupka.

To, co však podle něj momentálně provází všechny stavby v naší zemi, je dramatické zdražování stavebního materiálu. „Tady v tom případě je pojistkou inflační doložka, což znamená, jistou úlevu pro zhotovitele, protože je jasné, že v tom následujícím roce bude mít možnost uplatnit navýšení ceny, které odpovídá inflaci předchozího roku,“ naznačil ministr dopravy jištění zhotovitelů staveb před inflačním prodražováním.

Cesta stavebních materiálů druhým rokem roste, přesto chtějí mnozí lidé stavět jako o závod
Stavební materiály zdražují. Lidé ale zuřivě staví, bojí se znehodnocení peněz

Zmínil však také například nedostatek kameniva. „Jde o jeden z nedostatků i na těchto stavbách. Ta ložiska kamení jsou poměrně daleko a na stavby je musejí dovážet, často až ze 60 kilometrů vzdálených míst. Musíme to ale překonat, jiné zdroje nemáme,“ pokrčil Kupka rameny.

Jde podle něj sice o přírodní omezení, se kterým se stavba dálnice musí vypořádat, ale vláda do budoucna bude pro stavbu dalších infrastrukturních projektů určitě potřebovat další ložiska.„Pokud uvažujeme o vysokorychlostních tratích, tak to budeme mimo jiné potřebovat otevření dalších lomů,“ naznačil Martin Kupka.

Ministr dopravy diskutoval o potížích na stavbách dálnice D 55 se starosty dotčených obcí. „Budeme se bavit také o tom, jak vyřešit problém bzenecké doubravy, což je jedno z těch komplikovaných míst, i to, aby zátěž Strážnice a Bzence, k níž dojde po dostavbě stávající části dálnice až po Moravský Písek a Bzenec, neznamenala další komplikace pro lidi co právě tam bydlí.A k podobnému náporu při dočasném sjezdu z dálnice D 55 zřejmě dojde i v Babicích.

Elektromobil Volkswagen e-Golf, dobíjecí stanice ve Vestci
Došlo i na řidiče elektroaut. Dobíjení zdarma pomalu končí

„Právě po dokončení dálničního úseku Staré Město Babice bude dálnice svedena na původní silnici na konci Babic. A než se dálnice propojí s úsekem od Napajedel a Spytihněvy, bude tam několik let velmi hustý provoz,“ poukázala babická starostka Martina Horňáková.

Starosta Starého Města Kamil Psotka ocenil, že se ministr dopravy zajímal o to, zdali jsou ve smlouvách inflační doložky.

Sedm nabídek 

Letos v lednu zahájilo ŘSD přípravné práce na stavbě navazujícího čtyřkilometrového úseku dálnice D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem na Hodonínsku. Na jeho stavbu dostalo sedm nabídek, nejlevnější podala Skanska za 1,16 miliardy korun.

Silničáři sice mají pravomocné stavební povolení, ale dosud nedokončili výkup pozemků. Podepsat smlouvu se zhotovitelem plánuje ŘSD v létě, zahájení stavby na podzim. Na přelomu roku 2024 a 2025 by ŘSD chtělo úsek zprovoznil.

Cena ojetin v Česku výrazně vzrostla, kromě jednotlivců je začínají skupovat i střední či větší firmy.
Na levnější ojetiny zapomeňte. Auta budou dále zdražovat, čeká se i rok a půl

Budované úseky dálnice D55 odvedou tranzitní dopravu ze silnice I/55 i ze silnice II/427. Po kompletní dostavbě v budoucnu D55 propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude zhruba 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2.

Plán výstavby dálnice D55

Obchvat Otrokovic na Zlínsku: otevření koncem září 2021

Babice – Staré Město: zahájení stavebních prací v říjnu 2020, předpokládané uvedení do provozu v roce 2024
Staré Město – Moravský Písek: 8,8 km, zahájení stavby v roce 2021, předpokládané uvedení do provozu v roce 2024
Moravský Písek – Bzenec: zahájení stavby v roce 2021, uvedení do provozu v roce 2024
Bzenec – Bzenec-Přívoz, včetně mostu přes železnici: zahájení stavby v roce 2029, uvedení do provozu v roce 2031

zdroj: ŘSD ČR