Dnešní jednání mezi firmou, jejími věřiteli a britskou vládou selhalo a firma míří do likvidačního řízení. Carillion se poslední dobou potýkal s velkými dluhy a rozjednal příliš mnoho zakázek, které nestíhal v termínu dokončit. Informoval o tom server BBC. 

„Je to pro nás velmi smutný den,“ uvedl předseda představenstva Philip Green. „Nejsme schopni zabezpečit podporu našich podnikatelských záměrů. K našemu rozhodnutí jsme dospěli s nejhlubším politováním,“ uvedl.

Veřejné služby, které firma rovněž poskytovala, teď bude platit vláda.

 „Všichni zaměstnanci by měli nadále chodit do práce. Svůj plat dostanou. Ti, kteří pracují ve veřejných službách, mají stále spoustu důležité práce,“ snažil se ujišťovat šéf úřadu vlády David Lidington.

Výstavba nových bytů (ilustrační snímek)
Stavebnictví stále kulhá. V Praze se postaví jen polovina z potřebných bytů

Vláda totiž odmítla pojistit dluhy firmy. Kdyby za ní převzala záruku u bank, jednalo by se de facto o znárodnění ztrát soukromé firmy, zatímco její zisky by zůstaly soukromé.

Společnost je druhým největším dodavatelem servisu pro státní železnice Network Rail. Dopravce zatím prohlásil, že na jejím jízdním řádu se nic nezmění. Firma se také kromě stavebnicví podílí na sociálních službách, spravuje na 900 britských škol a poskytuje služby věznicím, pro něž má rozpracovanou zakázku za 200 milionů liber (5,8 miliardy korun).

V jakém rozsahu se bude propouštět, zatím není jasné. Na obří konglomerát jsou napojeny tisíce dalších menších firem, jejichž existence je rovněž ohrožena.

"Má obrovské množství dodavatelů. Kolaps Carillionu může způsobit šok napříč celým stavebnictvím a nabourat celý program státních zakázek," varuje analytik Aditya Chakrabortty pro list The Guardian. 

Tony Blair: Brexit je národní tragédie, měli bychom dostat šanci znovu hlasovat

Vážně ohrožen je i penzijní fond, který firma poskytovala svým zaměstnancům. Ten je zatím ve ztrátě 600 milionů liber (17,4 miliardy korun).

„Chceme ujistit členy fondu, že jejich vklady jsou chráněny Penzijním protekčním fondem,“ tvrdí firma.  

Podle stínové ministryně financí Rebeccy Long-Baileyové požadují labouristé plné vyšetřování vládního zapojení do podnikání firmy a státních zakázek.

„Tato společnost za poslední půlrok podala tři varování o blížícím se krachu. Navzdory tomu stále vyhrávala státní zakázky,“ uvedla.

Mezi hlavní vládní zakázky patří stavba vysokorychlostní železnice HS2 mezi Londýnem, Birminghamem, Leedsem a Manchesterem. Rozestavěno má také 50 tisíc bytů pro zaměstnance ministerstva obrany.  Některé rozdělané projekty převezmou jiné firmy, některé budou zrušeny. Pracovala totiž hlavně na státních zakázkách. 

Britští stavaři mají také významné zakázky ve světě. V Kataru budují stavby pro světový fotbalový šampionát FIFA 2020. Staví také řadu projektů pro kanadskou vládu. V Česku žádné zakázky firma nemá.

Ilustrační snímek
Evropští průmyslníci sdělili Mayové, že nechtějí tvrdý brexit. Své řekli i Češi

Nejznámější stavby Carillionu ve světě
Rekonstrukce britské státní opery
Mešita sultána Qaboosa v Ománu
New York University v Abú Zabí
Metro v Kodani
Beetham (Hilton) Tower v Manchesteru - nejvyšší stavba ve VB mimo Londýn
Dubai Festival City – největší rezidenční, obchodní a zábavní centrum v Dubaji
London Heathrow Terminal 5C

"Miluji Evropskou unii."
VIDEO: Brexit nechceme, milujeme Evropskou unii, volal Londýn