Premiér Andrej Babiš (ANO) si postěžoval, že přestože má vláda na investice do dopravní infrastruktury peníze, nemůže stavět. „Řešíme to desítky let, protože jsou tady aktivisté a organizace, které nám v tom brání. Proto je potřeba, abychom ostudu, kterou máme, to znamená 157. místo z hlediska stavebního řízení ve světě, změnili a fakt, že se dálnice staví 13 let, odstranili. Tlačím paní ministryni, aby se to změnilo rychle a platnost zákona byla již od roku 2021,“ uvedl premiér.

Ministryně Dostálová se už v pondělí dohodla na podpoře stavebního zákona s představiteli Svazu měst a obcí České republiky. Šéfka resortu nechce další odklady. Po změnách v zákoně úředníci povedou pouze jedno společné řízení. „Tudíž bude jedno odvolání, jeden přezkum, aby se stavební řízení tolik nebrzdilo,“ přiblížila Dostálová.

Debata s otazníky

Ministryně se starosty v úterý jednali také o černých stavbách a konkrétní podobě územních plánů. „Je otázka, jestli budou vydávány v přenesené nebo samostatné působnosti. Tady od starostů zatím zaznívá přenesená působnost, velká města chtějí samostatnou působnost,“ poznamenala Dostálová.

Proti změnám stavebního zákona bylo zhruba čtyři tisíce připomínek. „Obrovské množství už jsme odstranili, hodně jich je také duplicitních,“ zmínila Dostálová. Na debatu s ministryní se přihlásilo asi pětaosmdesát starostů. Pochvaloval si ji také hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (ANO). „Všichni dobře víme z každodenní praxe, že změna ve stavebním řízení je nutná,“ apeloval Šimek. Dnes ministryně pokračuje v Ostravě, zítra ji čeká Zlín.