Francouzští letečtí dispečeři by se dnes měli připojit ke generální stávce, kterou odboráři zahájili už včera večer. Kvůli tomu byly letecké společnosti podle francouzského Úřadu pro civilní letectví nuceny zrušit 15 procent svých letů. Stávka by se mohla dotknout i Českých aerolinií. Sice se nechystají lety rušit, ale nevyloučily zpoždění některých spojů. Už nyní je ovšem jasné, že akce francouzských odborářů bude pro dopravce drahá.

Jen za první letošní pololetí se evropští dopravci museli podle Asociace leteckých společností potýkat s 20 stávkami, během nichž byly zrušeny tři tisíce letů. Poradenská firma PricewaterhouseCoopers pak spočítala, že mezi lety 2010 a 2015 se v letecké dopravě konalo 167 stávek, což nějakým způsobem omezilo 475 tisíc leteckých spojů a přes dva miliony cestujících.

Ekonomické dopady takového výpadku pak jsou opravdu velké. Jen v Evropě náklady za těchto šest let dosáhly asi 257 miliard korun, což je čtvrtina ročního rozpočtu České republiky. Tyto peníze si pak lze představit jako 313 tisíc pracovních míst.

Ve Francii se stávkuje poměrně často. Když na přelomu letošního července a srpna stávkoval palubní personál společnosti Air France, její generální ředitel Frédéric Gagey uvedl, že tato týdenní stávka stála firmu 2,4 miliardy korun. „To je suma, která je ekvivalentem ceny jednoho dálkového letadla," řekl Gagey rozhlasové stanici France Info. Do toho ovšem není započítána třeba image francouzské letecké společnosti. Nutno dodat, že netrpí jenom reputace Air France, ale celé Evropy, která je cílovou destinací turistů a obchodních cestujících.

Jak minimalizovat dopady stávek

Pět největších hráčů na evropském nebi proto letos založilo asociaci Airlines for Europe, která navrhla seznam kroků, které by dopady stávek minimalizovaly. Například tím, že by se protestní akce musela oznámit s třítýdenním předstihem a podobně. Kromě Francie jsou nejčastěji stávky na letištích v Řecku, Itálii a Portugalsku, tedy v zemích závislých na cestovním ruchu.

Cestující se ale o peníze bát nemusí. Podle výkonné ředitelky Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřiny Petříčkové musí letecké společnosti vrátit peníze za neuskutečněný let nebo nabídnout let v jiném termínu.

Stávka francouzských dispečerů se dotkne i Česka. „V souvislosti se stávkou jsme obdrželi dva zrušené lety," uvedla včera mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková. Jedná se o raní lety mezi Toulouse, Prahou a zpět.

Petříčková cestujícím doporučila, aby si letové informace zkontrolovali v reálném čase na webových stránkách letecké společnosti, se kterou cestují. „Rovněž doporučujeme cestujícím, aby se na letiště v Paříži dostavili s předstihem a ponechali si časovou rezervu pro cestu na letiště veřejnou dopravou, která by mohla být narušena," doplnila Petříčková.

Mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík včera uvedl, že ČSA neočekávají zrušení letů. „Nechystáme žádné rušení letů. Může ale dojít ke zpoždění zejména na odletech z Francie a Španělska. Přizpůsobíme se aktuální situaci," dodal Šabík.

Let zrušen
Pokud byl let zrušen nebo měl zpoždění déle než tři hodiny vinou dopravce, má cestující nárok na kompenzaci:

Na území EU
- 1500 km a méně – 250 EUR
- nad 1500 km – 400 EUR

Spoj mezi letištěm v EU 
a destinací mimo EU
- 1500 km a méně – 250 EUR
- 1500–3500 km – 400 EUR
- nad 3500 km – 600 EUR