Podrobnosti o připravované stávce nejsou známy. České aerolinie zatím od odborů vědí jediné, a to je právě datum 30. října. Podle Šabíka ještě není jasné, jak dlouho by stávka měla trvat a přesně není znám ani rozsah a forma protestů, které stevardi zvolí.

Odbory na jednání přišly s požadavkem nesnižovat počet stevardů a letušek na letech ČSA. Podle místopředsedy Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Radka Janeva požaduje vedení ČSA snížit počet letušek a stevardů na letech turbovrtulovými letadly ATR z původních dvou na jediného průvodčího. Důvodem nesouhlasu odborů je nejen zachování zaměstnanosti, ale i udržení bezpečnostních standardů, řekl.

Dále odbory požadují, aby na linkách pod hlavičkou ČSA létali stevardi Českých aerolinií, a nikoliv stevardi jiných společností zejména soukromé společnosti Travel Service. Rovněž zástupci zaměstnanců požadují stanovení pevného počtu pěti posádek na každé z letadel, která budou ČSA provozovat.

Náklady na tyto požadavky už podle Janeva ČSA vyčíslily na 36 milionů korun ročně. Ve srovnání s 66 miliony korun, které si v roce 2012 vyplatil patnáctičlenný management společnosti, není tato částka nikterak vysoká, dodal odborový předák.

Největší protestní akcí v ČSA v posledních letech byl protest pilotů z prosince roku 2011. Dopravce tehdy musel zrušit 25 zpátečních letů a na místo protestujících zaměstnanců si České aerolinie najaly letadla a posádky zahraničních společností. Podobný postup by zřejmě společnost uplatnila i nyní, oficiálně ale nechce konkrétní kroky dopředu uvádět.

ČSA začalo rozdávat výpovědi

První výpovědi letuškám, stevardům a pilotům začalo ČSA rozdávat ve čtvrtek . Restrukturalizaci spočívající ve snižování mezd a v masivním propouštění ve středu podpořil jejich menšinový vlastník, Korean Air. Zároveň vzkázal, že ČSA finančně podpoří. Konkrétní částku, kterou akcionáři dopravci poskytnou, ale společnost nechce komentovat. Začátkem října uvedl v ČT předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř, že maximálně může jít o částku 20 milionů dolarů (440 milionů Kč).

Celkem aerolinie v rámci restrukturali­začního plánu hodlají propustit 77 pilotů, 66 pracovníků v administrativě a přes 170 palubních průvodčích. Piloti zatím stávku nepřipravují.

ČSA nyní zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a skoro 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím zaměstnával přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích. Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.