Bude tomu tak ještě pár let. „Minimálně do roku 2025 stát garantuje, že daň ze zemního plynu nepřekročí tři koruny za metr krychlový CNG,“ uvedl Damir Durakovič, generální ředitel společnosti Axigon, jež firmám poskytuje karty na nákup CNG.

Auto narostlo do délky o dva centimetry
Nová generace Octavie zdraží o 6 tisíc. Prodej startuje prozatím kombíkem

Stlaceny plyn - InfografikaZdroj: Deník„Česká republika již dnes disponuje jednou z nejhustších sítí plnicích stanic stlačeného zemního plynu v Evropě,“ řekla výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská. K dispozici je zde na dvě stovky stanic, a další přibývají. „Náklady na ujetý kilometr zhruba jedna koruna a pořizovací cena automobilů srovnatelná s vozy na klasický pohon dělají z CNG jeden z nejdostupnějších alternativních pohonů,“ tvrdí.

Tato auta navíc vypouštějí o 90 procent méně emisí oxidu dusíku a o čtvrtinu méně oxidu uhličitého než motory benzínové. Na českých silnicích jich již jezdí přes 23 tisíc, z toho přes 1300 autobusů. Za dva roky jejich počet vzrostl o čtvrtinu.

Přes tisíc nových vozidel

Letos bylo do listopadu podle Svazu dovozců automobilů registrováno přes tisíc osobních aut značky Škoda na CNG. Takový model Citigo automobilka nyní nabízí od 239 900 korun. „Nabídku CNG rozšíříme i o nové modely Scala a Kamiq,“ řekl Deníku mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.

Rozhovor s Martinem Peleškou, šéfem české pobočky automobilky Toyota.
Autobusy na vodík v pražské MHD? Je to dlouhá cesta, říká šéf Toyoty

Odborníci přesto nečekají, že by alternativní zdroje v příštích dvaceti letech převládly nad naftou a benzínem. „Vedle pětasedmdesátiprocentního podílu standardních pohonných hmot bude podíl alternativ ve skladbě – elektromobily, CNG, LNG a vodík – tvořit asi 25 procent,“ řekl Deníku Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu.