„Dáváme bezpečnosti provozu železnice maximální prioritu,“ řekl Kupec serveru Zdopravy.cz.

Podle něj dosavadní šetření ukazují, že nejde o systémové chyby, ale většinou o individuální lidská pochybení. I proto budou České dráhy jako dosud seznamovat strojvedoucí s příčinami vzniku každé konkrétní mimořádné události a poučeni, jak se opakování takové situace vyhnout.

„Nařídili jsme zvýšenou kontrolní činnost při celém výkonu práce. Stovka kontrolorů vozby zintenzivní kontroly při nástupu služby i během jejího výkonu. Namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují,“ dodal Kupec.

Reakce na tragédii ve Studénce

Podle něj chce firma zlepšit i přípravu nových strojvedoucí, současně chce ověřit styl práce u zkušených strojvedoucích a upozornit je na jejich možné špatné návyky. Kvůli nácviku řešení mimořádných událostí spouští České dráhy v těchto dnech dva nové moderní trenažéry v Praze a České Třebové. České dráhy za ně zaplatily zhruba třicet milionů. ČD je koupily v reakci na tragickou nehodu pendolina ve Studénce.

České dráhy připomněly ve svém prohlášení, že prosazují také účinnou kontrolu výkonu profese strojvedoucích. „V současné době neexistuje žádný nástroj, který by umožnil kontrolu, že strojvedoucí volný čas využívá skutečně k odpočinku, a že nejede s jiným vozidlem dalšího dopravce.

České dráhy budou prosazovat institut monitoringu licence strojvedoucího do zákona o drahách. Tento monitoring odhalí případy, kdy strojvedoucí pracují u více firem a nastupují do práce unavení po předchozí směně u jiného dopravce a zvyšují tak riziko nehody,“ řekl Kupec. Podle kritiků takového systému ale licence neřeší situaci, kdy se strojvedoucí unaví před nástupem na lokomotivu jiným způsobem.

Dopravce zatím nepočítá s tím, že by změnil svůj přístup ke strojvedoucím, kteří chybovali a nechal je jezdit hned po mimořádné události. Až do uzavření šetření jsou postaveni mimo službu a v případě návratu na pozici strojvedoucího musí znovu prokázat svou odbornou způsobilost. U řady jiných dopravců jezdí strojvedoucí po mimořádné události ještě tentýž den.