Zatímco v roce 2021 evidoval Drážní úřad České republiky 10 509 platných licencí strojvůdců, v roce 2023 už to bylo o více než tisícovku méně, konkrétně 9337 licencí. „V roce 2023 bylo nově vydáno 430 nových licencí, což je více než v roce 2022 (o 37 licencí, pozn. red.). Mírný nárůst zájmu ale nedokáže vyrovnat odchody,“ konstatoval ředitel technické sekce úřadu Radek Šafránek.

Připomenul, že mezi strojvedoucími roste počet žen. Ten se v posledních pěti letech více než zdvojnásobil. Nyní jich má „vlakový řidičák“ 101.

Za poklesem strojvedoucích stojí odchody do penze a jejich nedostatečné nahrazení mladými kolegy:

Vlaková jednotka Stadler Pankow Českých drah v Olomouci
Plat padesát tisíc nestačí. Strojvedoucích ubývá, vadí jim přesčasy i papírování

Za poklesem celkového počtu strojvedoucích stojí především odchody do penze a jejich nedostatečné nahrazení mladými kolegy. Pro ně je práce neatraktivní, a to i přes plat v rozmezí 50 tisíc až 60 tisíc korun. Ovšem za v Česku nadprůměrnou výplatou jsou hodiny přesčasů.

„I když se na první pohled může zdát průměrná mzda strojvedoucího relativně vysoká, je z významné části tvořena různými příplatky za náročný pracovní režim - za práci v noci, o sobotách a nedělích, ve svátek a podobně. Tedy tím, čím většina zaměstnanců v jiných profesích zatížena není. Důležitým faktorem promítajícím se do celkové výše průměrné mzdy je vysoká úroveň přesčasové práce související s nedostatkem strojvedoucích,“ upozornil prezident Federace strojvůdců České republiky Jaroslav Vondrovic.

Přísné zkoušky

Řada zájemců se nakonec strojvedoucím ani nestane kvůli přísným odborným zkouškám a náročným zdravotním a psychologickým požadavkům. Na Drážním úřadu musí do roku od absolvování výcvikového kurzu v akreditovaném středisku úspěšně složit teoretickou zkoušku. Na získání licence mají uchazeči celkem tři pokusy. „Zájemci musí nastudovat velké množství norem a předpisů a odborné znalosti prokázat u teoretické a praktické zkoušky. Tímto sítem projde zhruba třetina adeptů,“ poznamenal Vondrovic.

Někteří uchazeči o práci se proto vydávají snazší cestou a místo do kabiny lokomotivy usedají za volant kamionu. Získat řidičský průkaz na něj je totiž jednodušší.

Podle Drážní inspekce za většinou mimořádných událostí, kdy dojde k projetí návěstidla zakazujícího jízdu, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího:

Pendolino po nehodě v Bohumíně 28. června 2022.
Nebezpečný trend na železnici se nedaří zastavit. Strojvedoucí volají po změnách

Nedostatek strojvedoucích doléhá nejvíce na dopravce. Například Českým drahám chybí v současné době 160 strojvedoucích. Zájemce se snaží nalákat na benefity, ale také si je aktivně vychovávají.

„České dráhy nabízejí strojvedoucím zajímavé platové podmínky, kratší pracovní dobu a více dovolené, než je stanovena zákoníkem práce, a řadu dalších benefitů. Tam, kde pociťujeme v personálním zajištění největší nedostatky, poskytujeme například i náborový příspěvek, který může dosahovat až 100 tisíc korun,“ uvedl mluvčí dopravce Filip Medelský.

Strojvedoucí poptávají i jinde 

Situace je obdobná i u menšího dopravce RegioJet. Ten aktuálně poptává necelou dvacítku strojvedoucích. Ve svém přípravném programu má nyní devět adeptů. „Nově přijatí strojvedoucí mohou očekávat počáteční mzdu minimálně 53 tisíc korun, zajištění pravidelných směn a dlouhodobou kariérní perspektivu v rámci rychle se rozvíjející společnosti v oblasti železniční dopravy. Kromě konkurenčního platového ohodnocení nabízí společnost také pět týdnů dovolené, benefitní program cafeteria a pravidelnou dodávku čerstvého ovoce na pracoviště, aby podpořila dobrou pracovní atmosféru a pohodu zaměstnanců,“ popsala mluvčí firmy Alexandra Janoušek Kostřicová.