Doplnit ho má i samořiditelná dodávka, která bude cestující svážet k vlaku. Dodavatel zabezpečovací techniky pokročil se svými plány na autonomní vlaky, které chce začít testovat na takzvané Švestkové dráze, kterou koupil od Správy železniční dopravní cesty v roce 2016, a od příštího jízdního řádu na ním obnoví každodenní provoz.

První jednotka už v roce 2020

„Samořiditelné vlaky jsou mojí vysokou prioritou. První jednotka bude jezdit v roce 2020,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Podle něj bude na stanovišti kvůli legislativě ještě sedět strojvedoucí a vše kontrolovat, ve druhé fázi chce spustit testování vlaků zcela bez obsluhy. 
Autonomní řízení bude AŽD testovat na jednotce RegioSprinter, první z nich o tomto víkendu přejela z Německa do České Třebové, kde ji čeká modernizace v CZ LOKO. 

Podle Chrdleho bude celý projekt stát zhruba 100 mi-lionů korun. „Budeme se snažit zajistit kofinancování dalších firem a z nějakých evropských programů,“ řekl Chrdle. Technické detaily projektu zatím nechce zveřejňovat. 

Kromě vlaku chce vyvinout AŽD i Robobus. Podle Chrdleho by mělo jít o „jednoduché vozítko“ pro 8-10 lidí, které by bylo možné přivolat mobilem a jezdilo by mezi náměstím v Třebívlicích a železnicí stanicí. Samořiditelné vlaky jsou považovány za budoucnost železnice, testování probíhá v řadě zemí. 

Příklad najdou u protinožců 

Například v Austrálii už dokončili projekt autonomních nákladních vlaků, které vozí železnou rudu. Provoz začal v červenci, od té doby doby tvoří samořiditelné vlaky už více než polovinu celkového provozu. Těžařská firma Rio Tinto chce postupně vyřadit strojvedoucí ze všech lokomotiv.
V Japonsku probíhal v posledních dvou týdnech během nočních výluk zkušební provoz samořiditelných vlaků na okružní lince Jamanote v Tokiu, která patří mezi nejvytíženější tratě v Japonsku.