Kdepak Martin na bílém koni. Svatomartinské víno letos lidem kvůli vládním opatřením proti koronaviru nejspíš přiveze kurýr v autě. Vinařský fond dojednává na 11. listopad spolupráci s rozvozovou firmou Dáme jídlo. „Chceme se zaměřit na online prodej. Chystáme i webovou stránku s přehledem e-shopů zapojených vinařů,“ poodhalil Deníku plány ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Roušky jsou povinné na mnoha veřejných místech.
PŘEHLEDNĚ: Vláda přitvrdila. Nová opatření se týkají škol, roušek i restaurací

Z náměstí či restaurací se podle vinařů kvůli pandemii téměř jistě ochutnávka mladých vín přesune do obýváků. „Víno bylo a vždy bude společenský nápoj a lék. Teď ho lidé mají pít doma a sami. To je smutné,“ řekl ředitel vinařství Château Valtice David Šťastný.

Svatomartinské vínoZdroj: DeníkOd středy platí zákaz pití alkoholu na veřejnosti, omezení shromažďování a uzavírka restaurací.

Před zrušením je kvůli novým pravidlům třeba slavnostní otevírání vín na Svatomartinském koštu v Brně 11. listopadu. „Šance na uspořádání je minimální. Situace by se musela do dvou týdnů výrazně zlepšit, což nepředpokládám,“ konstatoval ředitel fondu Machovec.

Hojně navštěvovanou akci tak podle všeho oželí třeba Brňanka Hana Řiháková. „Mrzí mě, že to zřejmě nevyjde. S přítelem si ale svatomartinské ujít nenecháme a dáme si víno alespoň doma. V okolí máme několik vinoték, takže si určitě vybereme,“ svěřila se.

Nikdo neví, co bude po 3. listopadu

Pandemie nejspíš znemožní lidem ochutnat Svatomartinská vína i při akcích v jednotlivých vinařstvích. „My jsme už za svatým Martinem udělali tlustou čáru. Loni jsme touto dobou měli rezervace plné, letos nemáme žádné,“ informoval vinař Bronislav Vajbar z Břeclavska.

Podle něj nechtějí riskovat ani restauratéři. „Většinu objednávek vín na svatomartinské oslavy zrušili. Nikdo neví, co bude po 3. listopadu, do kterého nová omezení platí,“ uvedl Vajbar. Jeho vinařství tak spoléhá především na prodej Svatomartinského vína ve vinotékách.

Nakupování v čase koronaviru. Ilustrační foto
Koronavirus „snížil“ mzdy číšníkům i prodavačům. Kolik si kdo průměrně vydělal?

Vinaři se snaží nalákat zákazníky různými novinkami. Třeba vinařství Sing Wine z Velkých Bílovic nabízí k objednávce vína videonahrávku. „Máme pozitivní ohlasy. I ke svatomartinské edici plánujeme přidat videodegustaci, v níž představíme mladá vína, naše vinařství, a ukážeme také záběry z letošního vinobraní. Lidé si mohou pustit prezentaci kdykoli podle nálady,“ sdělil za firmu Michal Tetur.

Podobné plány naznačila i ředitelka slováckého vinařství Víno Blatel Iva Šantavá. „Už v době první vlny koronaviru jsme přemýšleli o nějaké online degustaci. Pak se opatření na léto uvolnila. Teď je taková varianta zase na stole,“ řekla.

Na mladá vína z tohoto vinařství si však lidé nějaký čas počkají. „Svatomartinské letos po deseti letech neděláme. Trh je teď omezený a navíc letos ani nepřálo počasí a vinobraní začalo později. Nechtěli jsme výrobu vín uspěchat,“ vysvětila ředitelka Víno Blatel.

E-shopy propad nevyváží

Komornější než v minulých letech bude tentokrát oslava mladých a Svatomartinských vín ve vinařství Château Valtice. „Čekání na první víno nového ročníku vždy vrcholilo při svatomartinských slavnostech ve městech a u moravských vinařů. Prodej vín na všech slavnostech bude bohužel nulový. I my jsme museli akci společně se Střední vinařskou školou a městem Valtice zrušit,“ potvrdil ředitel společnosti Šťastný.

Od začátku roku zaznamenal jeho podnik nárůst prodeje vína v e-shopech, ten však podle něj nevyváží propady v prodejích do restaurací v řádech milionů korun.

Svatomartinského vína bude letos méně než v minulosti, kdy vinaři dodávali na trh přes dva miliony lahví ročně. „Dostaneme se pod hranici dvou milionů. Jasněji bude ke konci října, kdy se o značku mohou ucházet poslední vinaři. Logicky ubudou ti, kteří spoléhali na odbyt při svatomartinských akcích a v restauračních provozech,“ sdělil za Vinařský fond Machovec.

Rochlov, Potraviny u zámku Rochlov
Vesnických prodejen ubývá. Obce se ale nevzdávají

Podle něj větší propad zachránily obchodní řetězce, které nákup domlouvají výrazně dopředu. „Zájem ale u některých také klesl, zhruba o deset až dvacet procent,“ informoval Machovec.

Velké starosti mu kvůli měnícím se opatřením proti koronaviru dělá podoba marketingové kampaně Svatomartinských vín. „Musíme se přizpůsobit, máme několik variant. Smysl dává zaměřit se na online prodej,“ podotkl.

Při výrobě Svatomartinských vín mají letos vinaři podle Liany Hrabálkové z Vinařství Ludwig hodně práce hlavně s těmi červenými. „Zhruba za týden máme svatomartinské víno lahvovat a náš technolog kvůli kvašení klečí před nádobou s vínem a modlí se. Letos mají vína pikantní kyselinku, což někdy znamená náročnější proces výroby,“ popsala.