Organizace začala s kontrolou mostů v loňském čtvrtém čtvrtletí. Impulsem k nim byly mimo jiné pád dálničního mostu v italském Janově z loňského srpna a pád lávky pro pěší v pražské Troji v prosince 2017. Janovský most se zřítil za plného provozu a o život při tom přišlo 43 lidí, při neštěstí v Praze se zranili čtyři lidé.

V reakci na tyto problémy mostů s předpjatými nosnými konstrukcemi SŽDC ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury přistoupila k mimořádné kontrole všech mostů s tímto typem konstrukce. "Jedná se pouze o preventivní opatření. Žádný most v naší správě není v takovém stavu, který by mohl znamenat ohrožení bezpečnosti železniční dopravy," uvedl ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Vyloučení vzniku kritických závad

Typ konstrukcí z předpjatého betonu byl využívaný zejména v 60. až 80. letech. Do betonové konstrukce jsou obvykle vkládána ocelová lana, která mají pomoci pevnosti betonu v tahu. Při prosakování vody do přepínacích kanálků však může použitá ocel korodovat a tím se celá konstrukce oslabí. SŽDC předpokládá, že podrobná diagnostika mostů s touto konstrukcí vznik případných kritických závad a poruch vyloučí.

Náklady na podrobnou diagnostiku mostů v první etapě SŽDC předběžně vyčíslila na 15 milionů korun. Druhá etapa by měla podle předpokladu vyjít na 12 milionů.