Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tahanice o D1: prostějovskému úřadu projekt odebrali, kraj vyslyšel Děti Země

Územní řízení na stavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, která měla začít už letos na jaře, nebudou řešit přerovští úředníci, ale jejich kompetence převezme olomoucký magistrát.

12.7.2018 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník / Sýbek Jaroslav

Kraj totiž uznal námitku systémové podjatosti přerovského stavebního úřadu, kterou podali ekologičtí aktivisté Děti Země a Voda z Tetčic.

Stěhování obsáhlé dokumentace ale může znamenat další zdržení.

Přestože stavba dálnice mezi Lipníkem a Přerovem běží na plné obrátky, zahájení navazujícího deset kilometrů dlouhého úseku brzdí už delší dobu obstrukce ekologických aktivistů.

Nejprve napadli řízení o povolení výjimky ze zákona ke škodlivému zásahu do biotopů šestadvaceti zvláště chráněných druhů živočichů, teď jim zase vadí přílišná angažovanost primátora Přerova Vladimíra Puchalského (SpP) a viní úředníky magistrátu z podjatosti.

„Agresivní mediální akce pana Puchalského jsme řádně a podrobně doložili a navíc odkázali na ustálenou judikaturu, která přesně definuje a popisuje systémové riziko podjatosti politiků, kteří mají například obrovský zájem na rychlé a snadné povolování a výstavbě důležité stavby,“ zdůvodnil výhrady předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Osobní zájem a bizarní retro

Primátor Přerova nechal loni vylepit po městě plakáty s kontaktem na předsedu Dětí Země Miroslava Patrika a mezi oběma muži proběhla v tisku ostrá výměna názorů.

A v té si nebere servítky ani Miroslav Patrik, který nazval výlep plakátů bizarním retrem, a postup primátora považuje za agresivní způsob dialogu politické moci s angažovanými občany, jenž připomíná praktiky před rokem 1990.

Nařčení z podjatosti přerovský primátor odmítá s tím, že pouze hájí zájmy města a jeho občanů.

Na stavbu dálnice D1, která odvede tranzitní dopravu z Přerova, a ulehčí tak životnímu prostředí, totiž lidé čekají už dvacet let.

Plakáty nechal vylepit pouze proto, že se na něj obraceli občané, a žádali vysvětlení, proč stavba úseku dosud nezačala.

„Na dostavbě dálnice má zájem naprostá většina místních obyvatel. Zmařit záměr chtějí pouze jednotlivci, kteří neváhají využít osobní zájem cestou zneužívání účastenství v řízení,“ uvedl už dříve Vladimír Puchalský.

Politický význam

Kraj nyní rozhodl, že by územní řízení neměli nadále vést úředníci přerovského magistrátu, ale přesouvá se na olomoucký magistrát.

„Posuzovali jsme námitky spolků Děti Země a Voda z Tetčic a zkoumali i důvody, tedy jednotlivá mediální vystoupení a jednání pana primátora. Důvodem našeho rozhodnutí je osobní angažovanost pana primátora i to, že má stavba určitý politický význam. Proto se kompetence přerovského magistrátu delegovaly na magistrát města Olomouce, který není na stavbě nijak zainteresován,“ shrnula Hana Mazurová, vedoucí oddělení stavebního řádu odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje.

Pro stavbu to nejspíše znamená zdržení - i když už přerovští úředníci odvedli velký kus práce a byli před vydáním změny územního rozhodnutí.

„Přerovský stavební úřad kontroloval projektovou dokumentaci, vyzýval žadatele k doplnění, ale stavební úřad v Olomouci za to nese odpovědnost, takže si budou muset úředníci projít projekt, a to zabere nějaký čas,“ odhaduje.

Hrozí zdržení

V současné době stále běží lhůta na odvolání proti rozhodnutí kraje.

„Až nabude právní moci, budou muset dát úředníci dohromady celý velký objem dokumentace, kterou v této fázi ke stavbě D1 mají, a převézt ji do Olomouce,“ nastínila další postup mluvčí přerovské radnice Lenka Chalupová.

Materiálů je prý tolik, že by bylo nepraktické je odeslat poštou.

„Budeme je muset s největší pravděpodobností osobně převézt - jedná se o podklady k tisícům pozemků. Olomoučtí úředníci budou muset materiály nastudovat a navázat na práci přerovských kolegů. Jestli celá tato mašinérie zbrzdí zahájení stavby D1, to zatím nevíme, ale je to pravděpodobné,“ uzavřela mluvčí.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

12.7.2018 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cascara.
4

Kávě podobná cascara válcuje americké trhy. V EU i v Česku je zakázaná

Při tragické nehodě za Třeboní zemřeli 3 lidé.
6

Počet mrtvých na silnicích stoupl, mezi oběťmi přibývá seniorů

Sňatky homosexuálů i uznání soukromého majetku. Kuba si odhlasovala novou ústavu

Kubánský parlament si o víkendu jednohlasně odhlasoval novou ústavu, jež by mimo jiné měla legalizovat sňatky homosexuálů či uznávat soukromé vlastnictví. Nyní ji čeká představení veřejnosti, ke konci roku pak i celonárodní referendum. Média zároveň podotýkají, že moc komunistů v zemi v ničem neoslabí.

Jedna jízdenka, dva kraje. Pražská integrovaná doprava rozšíří pásma

Pražští radní udělali další důležitý krok k rozšíření možnosti cestovat na jednu jízdenku téměř po celých středních Čechách. Schválili nové tarify, které počítají s jedenácti pásmy a čtyřmi pražskými zónami napříč Středočeským krajem. Nově zavedou také roční jízdenky pro cestování po kraji.

Brankář Sigmy Buchta: Slavia byla efektivní, já jsem nic nechytil

/ROZHOVOR/ Nepříjemný vstup do ligové sezony zažila fotbalová Sigma a především brankář Miloš Buchta. „Pro gólmana jsou nejhorší zápasy, kdy si nesáhne na balon a jen je loví ze sítě,“ konstatoval strážce olomoucké branky po jasné domácí prohře 0:3 se Slavií Praha. „Musíme na to rychle zapomenout,“ nabádá brankář, jenž nedávno oslavil 38. narozeniny.

Pilot Stanislav Čejka. Jeho kanceláří je Gripen a nekonečná dálava nebe

/ROZHOVOR/ - Narodil se ve Dvoře Králové nad Labem, žije v Hradci Králové, ale většinu svého času je světoobčan. Kdybyste se Stanislava Čejky zeptali, kde má kancelář, odvětí, že v kokpitu letadla. Jeho profesní i soukromý život je úzce spjatý s vůní leteckého benzínu. Jeho hlavní prací je létání v armádě na stroji Jas 39 Gripen. Volný čas pak tráví za kniplem akrobatického speciálu. Je totiž lídrem světoznámé akrobatické skupiny Flying Bulls Aerobatics Team.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT