Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tatra s novými majiteli chystá smlouvu s první bankou

Kopřivnice – Společnost Tatra Trucks, které nyní patří kopřivnická automobilka Tatra, připravuje smlouvu s první bankou, která jí schválila financování. Začínají jí vycházet vstříc také úvěrové pojišťovny. Automobilka má zakázkami pokrytou výrobu zatím do září a drží se plánu vyrobit letos 880 vozů, situace ve firmě je už stabilizovaná, řekl místopředseda představenstva Tatra Trucks Radek Strouhal. Automobilka se letos kvůli dluhům dostala do dražby. V dubnu firmu ovládli podnikatelé René Matera a Jaroslav Strnad.

21.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Sonnek Pavel

„Diskutujeme dokumentaci s jednou bankou, která už nám schválila financování. Závaznou nabídku už máme na stole. Teď hledáme druhou banku, tak abychom doplnili bankovní portfolio a byli v nějakém finančním komfortu. Chceme dvě samostatné banky, aby se s nimi dalo bavit i o nějakých expanzivních plánech a podobně. Na jednu banku je Tatra příliš velká," řekl Strouhal. Syndikovaný úvěr, který Tatra v minulosti měla, podle něj nyní není pro automobilku příliš vhodný.

Situace ve firmě je podle Strouhala stabilizovaná, ale zatím za cenu toho, že velmi výrazné zdroje poskytli akcionáři. „Hodně pozitivní je, že na Tatru začínají slyšet úvěrové pojišťovny, které pojišťují pohledávky našich dodavatelů. Začínají vypisovat limity, protože vidí, že platíme. Pro nás v podstatě ty peníze nahrazují přímo bankovní úvěr, dokonce bych řekl, že v některých případech u některých dodavatelů je to mnohem lepší než bankovní úvěr," řekl Strouhal. Díky pojištění automobilka například nemusí platit dvacetiprocentní zálohu, kterou někteří dodavatelé požadují při zahájení výroby, tedy týdny před dodáním objednaných dílů.

Firma se drží plánu vyrobit letos 880 vozidel, zakázky má naplněné zatím do konce září. Provozně by se letos měla udržet kolem nuly. „Je to první rok, který bude sloužit jako základna k tomu, abychom rostli v dalších letech. Postavili jsme plán na poměrně střízlivých číslech," řekl místopředseda představenstva.

V minulých letech podle něj automobilka plánovala roční výrobu kolem 1500 vozů, ale reálně jich vyrobila třetinu. „To je zdrcující. Ve chvíli, kdy nastavíte plán na 1500 vozů, uděláte nákladové sazby, nastavíte normy, lidi, všechno, a potom vyrobíte 500 vozů, tak se nemůže nikdo divit, že to ekonomicky nevychází," řekl Strouhal.

Zastavení dodávek do Indie

Jedním z hlavních problémů bylo podle něj pro Tatru zastavení dodávek do Indie, kam ročně odcházelo 400 až 500 aut. Firma čelila podezření z korupce. Obnovení dodávek podle Strouhala hodně závisí na očištění jména Tatry. „Intenzivně jednáme s indickou protistranou, se společností BEML. Vysvětlujeme, že nemáme s bývalými akcionáři nic společného. Věříme, že znova začnou tatrovky brát, je to pro nás velice zajímavý trh," řekl Strouhal.

Primárními zákazníky v letošním roce jsou tuzemští klienti. Kromě toho putují vozy z Kopřivnice například do Polska, Austrálie a zemí bývalého Sovětského svazu. „Velká zakázka je konkrétně třeba Ázerbájdžán, kam půjde letos přes sto vozidel. Jsou výhledy, že tam budeme dodávat i v dalších letech," řekl Strouhal.

Čtyři auta denně

Automobilka nyní vyrábí čtyři auta denně, pokusně zkouší výrobu pěti vozů a ke konci roku by se chtěla dostat na pět aut za směnu. Bez větších investic je podle Strouhala Tatra schopná vyrábět kolem 3000 aut ročně.

Ve firmě včetně dceřiných společnosti nyní pracuje zhruba 1600 lidí. Po příchodu nových majitelů klesl počet zaměstnanců asi o 20, přičemž vesměs šlo o odchody do důchodu, nebo pracovníky se smlouvou na dobu určitou. „Obavu o práci jsme určitě zažehnali," řekl Strouhal.

Nová kolektivní smlouva

Vedení firma také podepsalo s odbory novou kolektivní smlouvu na tři roky, až do roku 2016. „Jsme s odboráři domluveni, že mzdy nebudeme zvedat v tarifu, ale pokud se bude firmě dařit, tak se začnou vyplácet bonusy," řekl Strouhal.

Zastupující předseda odborů Tatry Jiří Krutílek řekl, že přístup nových majitelů je mnohem pozitivnější než u minulého vedení. „Je vidět, že mají zájem a dělají všechno pro to, aby se výroba rozjela. Ale mají to velice těžké. Když společnost 20 let padala dolů, nespraví se to za měsíc," řekl Krutílek.

Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Od roku 2006 ji kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní Američanem Ronaldem Adamsem. Kvůli dluhům ale letos automobilka skončila v dražbě. Její hodnota byla stanovena na 1,765 miliardy korun, přičemž její závazky činily zhruba 1,5 miliardy korun.

Autor: ČTK

21.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
5

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Ilustrační foto.
4 7

Kolečka a kosočtverce. Pumpy mění označení nafty

Nepozvaný Cimrman a nejhlasitější skladba světa: zhlédněte nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku od něděle 22. do pondělí 23. října 2017.

Za propad ČSSD a TOP 09 mohou podle politologa chyby i nepřesvědčiví lídři

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Povolební rozčarování zažívá strana, která od roku 2006 neměla méně než dvacet procent hlasů. Dramatický propad sociálních demokratů věštil předseda poslaneckého klubu Jeroným Tejc. „Varoval jsem před ním už na březnovém sjezdu strany,“ připomněl končící poslanec.

AUTOMIX.CZ

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Pro Škodu je čínský trh velice důležitý, prodá na něm totiž nejvíc aut. Věnuje mu proto zvláštní pozornost, což je nově znát i na omlazené Octavii. Verze pro čínské zákazníky se totiž od té evropské poměrně dost liší. Samozřejmě to ale není poprvé, co jsou modely určené pro jiné trhy pozměněné.

Zákeřný meningokok vzal život mladé dívce

Život 18leté dívky si v Ostravě vyžádalo v minulých dnech meningokokové onemocnění. Onemocnění mělo v jejím případě velmi rychlý průběh. Mladá pacientka zemřela do 24 hodin poté, co se u ní projevily problémy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT