Kdyby na konci srpna zavítal do laboratoří VŠCHT, určitě by byl potěšen. Právě 
v nich se během 28. ročníku Letní školy pro středoškolské profesory a studenty praktické chemii věnovalo na 140 učitelů a stejný počet žáků.

Je to jedna z cest, jak udělat tento obor atraktivnějším 
a přilákat do univerzitních lavic co nejvíc žáků, kteří mají 
o chemicko-technologické a přírodovědné obory zájem. „Pro nás je to otázka přežití, sice přibývá studentů, ale těch nadaných a nadprůměrných je stále méně. Proto musíme chodit už do mateřských škol, abychom získávali budoucí studenty," řekl Deníku Karel Melzoch, rektor VŠCHT.

Není divu, že právě s touto vysokou školou začala spolupracovat společnost Amgen. „Myslíme si, že věda, experimenty a výzkum v odpovídající formě patří už na střední školy. Naše biotechnologická společnost tyto aktivity velmi podporuje," uvedla Olga Kaucká Kroftová z Amgen. Tímto směrem je také zaměřen program Amgen Teach, který podporuje moderní výukové metody.

Praxe o přírodní vědy stojí

Nejde o pomoc virtuální, ale zcela hmatatelnou. Program je finančně podpořen necelými třemi miliony korun. Letos na jednotlivé vzdělávací aktivity odejde 850 tisíc korun. „Pro uchazeče o naše obory je důležité, že finance poskytuje konkrétní firma. Je to jasný vzkaz, že chemie a přírodní vědy jsou atraktivní a praxe o ně stojí," chválí vzniklé spojení Karel Melzoch.

Je logické, že společnost, která vyvíjí biologické léky, chce, aby nová generace chemiků a biologů byla co nejkvalitnější. Poptávka po pracovní síle v oboru farmacie, biochemie a dalších přírodovědných oborech neustále roste. Podle lékařky Olgy Kaucké Kroftové se ale do inspirativního kontaktu s přírodními vědami během vzdělávání dostává příliš málo studentů: „Řada učitelů nemá přístup k průběžnému školení, díky kterému by mohli svým studentům zprostředkovávat špičkové zkušenosti." Vylepšit by to mohl například nadcházející Veletrh nápadů učitelů chemie a specializované workshopy pro učitele, jež se budou konat 
v průběhu roku 2015.

Středoškoláci, které chemie baví, se mohou inspirovat i svými o málo staršími kolegy. Čeští gymnazisté nedávno přivezli z Mezinárodní chemické olympiády v Hanoji čtyři medaile všech kovů. Adam Přáda z Gymnázia Ostrov si dokonce o stupínek polepšil a loňské stříbro z Moskvy pozlatil. Tento letošní maturant odjel v úterý studovat na Univerzitu Cambridge, a to nejen díky svým mimořádným výsledkům, ale také stipendiu z Nadace Scholarship Zdeňka Bakaly. Nepřekvapuje, že úspěšný český reprezentant Adam přisuzuje hlavní zásluhu svému středoškolskému učiteli: „Zlatou medaili by měl dostat i můj učitel chemie Vladimír Vít, který udělal z ostrovského gymnázia v tomto směru pojem. Už jsem v pořadí třetím olympionikem z Ostrova."